Loading...

Üzleti innováció, üzletfejlesztés

Üzleti innováció, üzletfejlesztés / 2024. október 8., kedd

Hogyan kell okosan kiszállni egy startupból? - Kevin Ryan, a TechCrunchnak nyilatkozott

Hogyan kell okosan kiszállni egy startupból?


Kevin Ryan, az AlleyCorp nevű VC alapítója és több sikeres startup vezetője mondott erről megfontolandó tanácsokat a TechCrunchnak.


Sokféle sikeres startup-stratégia létezik. De azt el kell fogadni, hogy nem mindenkinek sikerülhet felépíteni egy új Google-t vagy Facebookot. Vannak azonban más – és jövedelmező – utak is a sikerhez. Ezekről beszélt a TechCrunchnak Kevin Ryan, a AlleyCorp nevű kockázati befektető cég alapító CEO-ja (a fenti képen).


Véleményének az ad súlyt, hogy startupperként és befektetőként is több sikeres exiten van túl. Olyan nevek fémjelzik befektetői tevékenységét, mint a Business Insider, a Gilt vagy a Transcend Therapeutics. Korábban cégvezetőként sikerre vitte a DoubleClicket, melyet a Google 3,1 milliárd dollárért vásárolt meg (és amit most hajlandó lenne eladni egy EU-s egyezség érdeklében), illetve társalapítója volt a 2017-ben tőzsdére vitt MongoDB-nek.


startup_2.png


Nincs univerzális recept


A befektetési szakember szerint nincs képlet, ami alapján számolható lenne, mikor és milyen formában kell kiszállni egy startupból. De vannak ökölszabályok, melyeket érdemes betartani. A legfontosabb a realista hozzáállás: ne ringassuk magunkat illúzióban cégünk növekedését illetően. Az azért keveseknek jön be, ami Mark Zuckerbergnek, aki 2006-ban lazán visszautasította a Yahoo 1 milliárd dolláros vételi ajánlatát – mondta a befektetési szakember.


Szerinte a legtöbben ott hibáznak, hogy alábecsülik az időtényezőt. Ha például egy cég ma 100 dollárt ér, négy év múlva legalább 200 dolláros értékelés kell ahhoz, hogy a kockázatokat, a tőkeköltséget és más tényezőket figyelembe véve a befektetésünk nullszaldós legyen. Ha azt gondolja valaki, hogy ebben az időtávban eléri a 300 dolláros értékelést, akkor persze ki kell tartani. De ha a matek mondjuk csak 150 vagy 170 dollárra jön ki, akkor érdemes vevőt keresni.


Vannak ugyanis olyan tényezők, melyekre nincs ráhatásunk, és amelyek hatására a piacunk egyik napról a másikra jelentősen beszűkülhet. Például kitör egy a piacokra jelentős hatással bíró háború (lásd az ukrajnai vagy a közel-keleti helyzetet), vagy amit szintén kevesen láttak előre, megugrik az infláció.


Persze biztosan lesznek olyan sztorik, amikor úgy nőnek sok tízmilliárdosra cégek, hogy több komoly felvásárlási ajánlatot is visszautasítottak, de azok inkább a ritka kivételek. Sokkal több olyan vállalkozás lesz, melyeket egy jó pillanatban eladhattak volna, ám az alapítók-tulajdonosok a szép jövő illúziója miatt nem tudták elengedni időben vállalkozásukat.


Sok alapító belesik abba a csapdába, hogy egyre nagyobb értékelést (valójában személyes vagyont) hajszol ahelyett, hogy beérné egy olyan összeggel, olykor több tízmillió dollárral, ami amúgy is alapvetően változtatná meg az életét. És végén jó, ha nullára kijön...


"Remekül hangzik, hogy csinálsz 60-at, 90-et, 100-at [ti. millió dollárt]. Pedig valójában ez nem nagyon változtatja meg az életedet" – összegezte legfőbb tanácsát Kevin Ryan. (via BitPort)


***


Még több üzleti innováció és üzletfejlesztés a TechWorld Portálon


Fintech újdonság – vásárolj most, fizess később! >>> 


Sikeres fintech startup terjeszkedik külföldön >>>


Kapcsolódó olvasnivalók az Üzleti innováció és üzletfejlesztés blogon


Barion üzletfejlesztés - Újdonságok a fizetési rendszerben >>>


Pénzeső - Elindult a Impact Ventures III. nevet viselő tőkealap >>>


Innováció és emberi kapcsolatok - Ezek a legfontosabbak a Z generációnak egy munkahelyen >>>


 


Tovább az eredeti oldalra!
0 Hozzászólás:
Legyél te az első hozzászóló!
Hozzászólás írásához be kell jelentkezni: