2024 számokban
Statisztikák, érdekességek és egy kis visszatekintő következik évösszefoglaló blogposztunkban. Ha van pár perced olvasni, akkor a következő kérdésekre biztosan választ kapsz: Hol lehet hirdetésekkel elérni az egyes célcsoportokat? Hogyan interneteznek a tizenévesek? És milyen trendek igazolódtak be idén?
Hirdess jól, jó helyen
A JCDecaux Hungary országos reprezentatív kutatást készített, amelyben 18-tól 69 éves korig kérdezték az embereket az egyes médiatípusok eléréséről és hirdetési relevanciájáról. A megkérdezettek 76%-a a reklámokkal legjellemzőbben az interneten találkozik, ezt követi a közterület 73%-kal és közel azonos arányban a közösségi média reklámok 72%-kal. Ezektől hátrébb sorolták a televíziós reklámokat, ami 61%-ot tesz ki. Hogy ebből pontosan mire figyelnek fel leginkább, az hasonlóan közeli számokat mutat, azonban ott a sorrendet a közösségi média nyeri 49%-kal, melyet az internetes oldalak (48%) és a közterület (45%) követnek, míg a televízióban látott reklámok 39%-ot értek el.
Ezzel szemben a videós tartalmak fogyasztása jellemző, 88%-ot ért el a megkérdezettek esetében. A vezető platform a YouTube, majd a Facebook és az Instagram, amelyek előnyének a rugalmasságot adták indoklásul a megkérdezettek. A videótartalmak fogyasztása a 18-39 évesekre a legjellemzőbb, a 18-29 éves korosztályt nézve pedig a YouTube, az Instagram és a TikTok átlag feletti.
A 18-59 éves célcsoport elérése közterületi reklámokkal és a közösségi médiában való hirdetésekkel 2021-hez képest legalább egyenként 6%-kal nőtt, míg a tévé és az internetes oldalak relevanciája külön-külön közel 10%-kal csökkent. Saját bevallásuk szerint a megkérdezettek arra a kérdésre, hogy hol hirdessenek számukra, előnyben részesítik az internetes oldalakat (45%) és a közösségi médiumokat (42%), a közterülettel (32%) és a televízióval (28%) szemben. Az elérés tekintetében a közösségi média a legmagasabb, azonban a hirdetések tekintetében a megkérdezettek közül minden harmadik emberre az a jellemző, hogy soha vagy szinte soha nem kattint tovább. Átlagosan 10-ből egy ember le is tiltja a hirdetéseket. Éppen ezért fontos a célközönség helyes megválasztása és az üzenet megfelelő megfogalmazása.
Platformok
A Publicis Groupe CEE (Közép- és Kelet-Európa) és a GWI közös reprezentatív kutatást készített a közösségi média használatáról. A Magyarországon vizsgált 16-tól 64 éves korosztályt lefedő internetezők 40%-a napi szinten használja a közösségi platformokat, 86%-uk termékek felfedezésére is.
A leggyakrabban a TikTok, az Instagram és a Facebook bír befolyásoló szereppel a vásárlásokat illetően. A közösségi média szerepe a megkérdezett korcsoportoknál egyaránt bizonyított, alapvető szerepet tölt be. Ami az egyes platformok használóinak átlagéletkorát illeti ez csökkenő sorrendben a következőképpen néz ki:
- LinkedIn és a Facebook – 40 év,
- TikTok – 38 év,
- Instagram – 35 év
- és végül a Snapchat – 29 év.
Fontos kiemelni, hogy a régióhoz mérten a TikTok átlagéletkora nálunk a legmagasabb. A kutatásból kiderül az is, hogy ez az a platform, ami a leginkább ösztönözni tudja az impulzusvásárlást.
Jövőkép
Az Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) kutatásából kiderül, hogy a 13-16 éves korosztály milyen sajátosságokkal viszonyul és hogyan használja a közösségi médiát. Bár a kutatás nem reprezentatív, mégis a 2024 tavaszán megkérdezettek adatai segíthetnek egy lehetséges tendencia feltérképezésében.
A korosztály a közösségi média platformokat illetően a Messengert követően leginkább a TikTokot, az Instagramot, a YouTube-ot és a Snapchat-et használja. A hatodik helyen álló Facebookot jellemzően egyötödük használja.
Az online tartalmakkal kapcsolatban kicsivel több, mint 80%-uk találkozik ugyanolyan hirdetésekkel többször is, míg 15,5%-uk egyáltalán nem, vagy csak ritkán lát ismétlődő hirdetéseket. Mégis közel fele-fele arányban oszlik el közöttük az, hogy vásároltak-e már reklámok hatására online.
Ami pedig kifejezetten az influencerek által reklámozott termékeket illeti, 89%-a a megkérdezetteknek egyetért és ismeri, hogy pénzt kapnak a termékről való posztolásért, viszont 9%-uk szerint valóban is szeretik a terméket, amit reklámoznak. Mindennek fényében, mégis minden 4-5. kitöltő vásárolt már terméket, amit kedvenc influencere reklámozott (22,5%).
Ezt jósolták
Ugyancsak érdekes lehet a 2025 elején érkező NMHH tanulmányra vetni majd egy pillantást, amiben érkezik minden évben, hogy „Mire kattintottunk 2024-ben?”. A tavalyi éves beszámolóban már előrevetítették, hogy Magyarországon belül az önkormányzati választások, valamint az európai parlamenti választások nagy érdeklődésnek fognak örvendeni, ahogyan a párizsi Olimpia egyaránt fontos eseménye lesz az évnek. A pontos adatok megjelenéséig lehet reflektálni az évre és megtippelni mi volt hot topic 2024-ben.
A Világgazdaságban megjelent cikkben 2024 elején marketing szempontból megfogalmazott jóslatokat olvashattunk, amelyből az AI-alapú marketingautomatizálás, az influencermarketing növekvő szerepe, valamint a videómarketing és a felhasználók által közzétett tartalom (User Generated Content – UGC) elterjedése beigazolódni látszott. A rövid formátumú videók gyártásának hullámát egyértelműen nem lehetett kikerülni.
Segítségre lenne szükséged a saját vállalkozásodnál? Keress minket bizalommal vagy igazodj ki a közösségi felületek világában és a legújabb trendekben A közösségi média nagykönyve és az Újgenerációs platformok és kommunikáció könyvek együttes tudásával!
Források:
https://www.jcdecaux.hu/hirek/reklampiaci-korkep-tovabb-nott-az-outdoor-hirdetesek-szerepe-0
https://nmhh.hu/cikk/245356/Online_kalendarium__avagy_mire_kattintottunk_2023ban
https://www.vg.hu/hirdetes/2024/01/ez-a-10-marketing-trend-fog-dominalni-2024-ben-x
https://kreativ.hu/cikk/a-magyar-tiktokozok-atlageletkora-38-ev
0 Hozzászólás:
Legyél te az első hozzászóló!
Hozzászólás írásához be kell jelentkezni: