Döntöttek az iskolatanácsok: támogatják a gimnázium és az alapiskola összevonását Érsekújvárban
Döntöttek az iskolatanácsok: támogatják a gimnázium és az alapiskola összevonását Érsekújvárban Száz Ildikó2024. 12. 17., k - 12:30 Nyitra/Érsekújvár | Czuczor Gergely Alapiskola iskolatanácsa, valamint a Pázmány Péter Gimnázium iskolatanácsa kedden egy nagyon fontos, a két intézmény közös jövőjét érintő döntést hozott. Úgy határoztak, járható útnak tartják, hogy a két iskola közösen folytassa. A bejelentés után több fronton is megkezdődtek az esélylatolgatások. A Comenius Pedagógiai Intézet vezetője, Fodor Attila azt hangsúlyozta, hogy azért nem hozhatták nyilvánosságra ezt az elképzelést, mert először a két fenntartót, Klein Ottokárt, Érsekújvári polgármesterét és Branislav Becíket, Nyitra megye elnökét voltak kötelesek tájékoztatni. Fodor Attila úgy véli, nagy segítséget jelentene az érsekújvári helyzetben, de a most párhuzamosan tárgyalt ipolysági iskolai összevonás ügyében is, ha a sajtó behatóan foglalkozna az optimalizációs tervekkel. A két iskolatanács közös egyeztetésén mindkét testület egyhangúlag 8-8 arányban támogatta a két intézmény összevonását. Véleményem szerint az egész az akaraton és az együttműködésen múlik. Tíz-tizenöt éven belül nem csak Érsekújvárban, hanem szinte az összes felvidéki kisvárosban, Komárom és Dunaszerdahely kivételével a magyar iskolaközpont, az óvoda, az alapiskola és a gimnázium hármasának együttműködése lesz az egyetlen életképes megoldás – mutatott rá Fodor Attila. Az ügyben Farkas Iván megyei képviselő, a Magyar Szövetség frakcióvezetőjének véleményét is kikértük. Farkas szerint szerint nem járható út összevonni egy szakiskolát és egy gimnáziumot, mert idővel a gimnázium háttérbe szorulna, képtelen lenne eleget tenni az eredeti hitvallásának. A megyei képviselő azt is nehezményezte, hogy mindenfajta előzetes egyeztetés nélkül készültek el az optimalizációs tervek. Az érintett felek azonban tisztában vannak vele, hogy 2026-ig le kell zongorázni ezeket a módosításokat a kurrikuláris reform bevezetésével együtt. Klen Ottokárt, Érsekújvár polgármesterét egyelőre nem sikerült elérnünk, de egy korábbi nyilatkozatában hangsúlyozta, hogy a város vezetése számára is fontos minden olyan döntés, ami a helyi magyar közösség érdekeit szolgálja. A Czuczor Gergely Alapiskolát ebben a tanévben 18 osztályban 404 tanuló látogatja, köztük 43 elsős két párhuzamos osztályban, a felső tagozatra szeptemberben további 8 új tanuló érkezett a régióból. Peternai Zsuzsa lapunk megkeresésére elmondta, jelenleg 97 diákjuk van, de ebből 11 külföldi. Farkas Tibor, a Pázmány Péter Gimnázium iskolatanácsának elnöke úgy nyilatkozott lapunknak, hogy Nyitra megye az oktatási tárca felszólítására dolgozta ki első alternatívaként azt a tervet, amely értelmében a Pázmány Péter Gimnáziumot az Összevont Jedlik Ányos Elektrotechnikai Ipari Középiskola és Kereskedelmi Akadémia intézményéhez csatolnák, amely így kétnyelvű intézményként, közel 600 diákkal működne. A két iskolatanács ülésén részt vett Priskin Zoltán, a Czuczor Gergely Alapiskola igazgatója is, aki azt hangsúlyozta, nyitott az egyeztetésre, és Peternai Zsuzsanna, a Pázmány Péter Gimnázium igazgatója, aki támogatná az iskolatanács elképzelését. 2019-ben a Csemadok-székházban már rendeztek egy indulatoktól sem mentes fórumot, amelyet Mindenkinek becsengettek elnevezéssel tartottak, akkor és ott több vélemény is elhangzott a magyar iskolák jövője kapcsán. Volt, aki már akkor támogatta a két iskola összevonását, de akadt, aki tartott a változásoktól. Peternai Zsuzsanna, a Pázmány Péter Gimnázium igazgatója elmondta, 2001-ben költöztek át a jelenlegi szlovák gimnáziumból egy városi épületbe, és 2004-től önálló igazgatású intézményként működnek. A költözés évében még tizenhat osztálya volt a magyar gimnáziumnak, 2019-ben már csak négy osztályuk volt 104 diákkal. Nem kongatjuk a vészharangot, de próbálunk előre gondolkodni – hangsúlyozta már akkor Peternai. Fodor Attila úgyszintén felvázolt a fórumon néhány lehetséges megoldást, köztük egy új magyar középiskolai központ létrehozása is, ahová átvinnék a meglévő kétnyelvű középiskolák magyar tagozatait. Fodor felvetette továbbá annak a lehetőségét, hogy a gimnázium valamilyen képzési programot indíthatna. Utolsó lehetőségként azt a megoldást latolgatta, ami hónapok óta borzolta a kedélyeket a városban, hogy vonják össze az alapiskolát és a gimnáziumot, és később talán a két vegyes óvodát is meg lehetne szólítani. A koronavírus-helyzet miatt a későbbiekben tervezett egyeztetések sorozata elmaradt. Értesüléseink szerint az érsekújvári polgári kezdeményezés még tartott tavaly egy zárt körű egyeztetést az iskolavezetőkkel ebben a témában.
0 Hozzászólás:
Legyél te az első hozzászóló!
Hozzászólás írásához be kell jelentkezni: