Új logó és közösségi média krízis: ezt hozta magával a Jaguár arculatváltása
November 19. (a második és a harmadik novemberi Black Friday közötti) békés keddi nap volt, azonban jött a Jaguar és felborzolta a kedélyeket. Bár a magyarországi social accountjain továbbra is béke honol, a fő profil oldalán egy új era vette kezdetét, legalább olyan drasztikusan, mint anno a Lush a fő közösségi média platformok teljes visszautasításával, vagy mint Whisper Ton a Sparkly üdítőital bevezetésekor.
Hogy mi lesz a vége a Jaguár esetében? Talán a beharangozásban megadott, december 2-án esedékes Miami Art Week során érkező hírekből kiderül. De addig is tekintsük át a folyamatot, ami hatalmas (többségében negatív) kommentcunamit indított.
Előzmények
A brit luxus-autómárka története 102 éves múltra tekint vissza. Kezdetben motorkerékpár oldalkocsikat gyártottak, majd az 1930-as évektől tértek át a karosszériák gyártására és mindössze pár év elteltével már teljesen át is álltak az autógyártásra. A márka nevét adó Jaguár modellt 1935-ben adták ki, ami a II. világháborút követően került hivatalosan a vállalat elnevezésébe. Később nem csak az elegáns design, de az általuk gyártott sportautók képessége is lenyűgözte a potenciális vásárlókat. A cég dinamikus fejlődése az évek során többszörös tulajdonváltásában és átcsoportosításában is megmutatkozik, végül 2008-ban került át a Tata Motors-hoz a Land Rover-rel együtt, és megalakult a Jaguar Land Rover. Most pedig tulajdonképpen ezen belül, magának a Jaguar márkának a megújulásáról van szó.
Célok
A „drasztikus” váltást, a vállalat átállási céljai hozták magukkal, ugyanis jelenleg egy átmeneti időszakot élnek meg. A mostani autóik gyártását leállították, 2026-ban pedig már csak elektromos luxusautók forgalmazását tervezik.
Ez tehát a nyílt elsődleges indok, ami meghúzódik a modernizáció mögött, a másik viszont az eladásaik folyamatos visszaesése lehet, ez szám szerint 5 év alatt közel 60%-kal csökkent.
A rebrandinggel együtt majdnem szó szerint ugrott a nagymacskás logó, az eddigi nyilatkozatok alapján helyét és szerepét a „j” és „r” betűkből álló kerek, monogramos cégér veszi majd át. Hogy pontosan mennyire lesz része az új autóknak az önállósult macska elem, ahhoz szintén már csak pár napot kell várni.
A kampány közösségi média lenyomata
Az arculatváltást egy 30 másodperces videóban tették közzé, közel azonos időben a Jaguar közösségi platformjain: Instagram, Facebook, X, LinkedIn, YouTube, és a kommentelők egyből kemény kritikával illették azt. Az első és legerősebb érv erre, hogy nem szerepel benne autó, de semmi ráutaló jelenség sem.
Sokak szerint leginkább egy ruha- vagy sminkmárkát idéz meg a videó, amelyben a Jaguár ambiciózus jelmondatai szerepelnek, a legvégén az üzenettel, vagyis: Copy nothing.
Ez visszanyúl az alapító jelmondatához, immár egy teljesen új kontextusban. A negatív visszhanggal kétségkívül elértek sok olyan fiatal felhasználóhoz is, akiket szeretnének a majdani ügyfeleik között tudni. Erre utaló magatartás a márka részéről a videóban szereplő diverzitás, ami egyaránt egy hatalmas lépés a márka korábbi imázsához képest. A legnagyobb kérdés az, hogy hogyan fog körvonalazódni mindez a december elejével közelgő bemutatáson.
Egyes felvetések szerint a kampány célja direkt a figyelemfelkeltés és provokáció, azonban ez egy eddig még nem látott merész húzás lenne. Mindenesetre a kommentek alapján az emberek, beszélnek róla, még ha negatívan is, ami majd hamarosan kiderül, hogy megváltozik-e.
Neked is rémálmod a negatív kommentek hada? Szeretnéd elsősorban elkerülni azt, hogy ez bekövetkezzen, vagy csak biztosra mennél, hogy ilyen esetekben is ura lehess a helyzetnek? Akkor ajánljuk A közösségi média botránykönyvét, amelyben Klausz Melinda közel 150 esettanulmányon keresztül, valós példákkal segít megadni a választ arra a kérdésre, „Hogyan kezeljük a konfliktusokat a digitális térben?”.
Hivatkozások:
https://www.jaguarlouisville.com/jaguar-history/
https://www.jaguarlandrover.com/our-heritage
https://kreativ.hu/cikk/jaguar-arculatvaltas-uj-szlogen-uj-logo-auto
0 Hozzászólás:
Legyél te az első hozzászóló!
Hozzászólás írásához be kell jelentkezni: