Loading...

Közösségi média mindenkinek

Közösségi média mindenkinek / 2024. június 26., szerda

Óvd meg gyermeked az online térben!

nevtelen_terv_4.pngMár egészen kicsi kortól kezdve - sokszor kisbabaként is - elkezdik az online világ felfedezését a gyerekek. Első körben meséket és rajzfilmeket szoktak lejátszani nekik a szülők, majd utána jönnek a játékok, a YouTube-videók és így tovább, míg fiatal tiniként eljutnak a közösségi média használatig. Meglepő lehet, de már az alsó tagozatos gyerekek is ismerhetnek és rajonghatnak influencerekért is. Egy kicsit ássuk bele magunkat, milyen hatással van ez a gyerekekre!


Első a YouTube


Valószínűleg ha készítenénk egy felmérést, hogy melyik közösségin platformmal találkoznak a leghamarabb és a legrendszeresebben a gyerekek egészen pici koruktól kezdve, aki a YouTube vezető helyet kapna. Van külön YouTubeKids alkalmazás is, hogy a kicsik biztonságosabban tudjanak tartalmakat fogyasztani. Már akár a babák és beszélni még nem tudó kisgyermekek is néznek a YouTube-on videókat, akár csak napi pár percre, amíg a szülők elvégeznek egy-egy feladatot, vagy utazás alatt, esetleg étteremben, hogy lefoglalják a gyerkőcöket.


A kicsit nagyobb gyerekek pedig már órákat tölthetnek online YouTube videók nézegetésével, amelyekben kedvenc vloggereik játszanak, játékokat bontanak ki, termékeket nézegetnek, viccelődnek vagy éppen napi tevékenységeiket végzik. Ezek a vloggerek rendszeresen tesznek közzé vonzó és szórakoztató tartalmakat annak reményében, hogy nagy követői bázist építhetnek ki.


Bár sok ilyen tartalomgyártó felnőtt, a gyermek influencerek száma is nagyon magas. A Ryan’s World YouTube csatorna sztárja például egy 2011-ben született kisfiú.


ryan_1.JPG


Jelenleg több mint 37 millió feliratkozója van és legnépszerűbb videóját 2 milliárd alkalommal nézték meg. A kisfiúról 9 évvel ezelőtt kezdtek el videókat feltölteni, ahogy játszik és játékokat bont ki. Mivel még most is túl fiatal hozzá, így mindegyik közösségi felületét a szülők kezelik. A fiúval sok szponzorált, fizetett tartalmat is készítenek.


Gyermekeknek hirdető tartalomgyártók


A gyermekeket megcélzó alkotók népszerűsége arra késztette a hirdetőket, hogy új marketingkommunikációs eszközként, más néven influencer marketingként vegyék be őket marketingstratégiájukba. Ennek megfelelően sok befolyásos vlogger ma már ingyenes termékeket kap a márkáktól cserébe azért, hogy megemlítsék valamelyik videójukban és más közösségi oldalukon is (pl. TikTok vagy Instagram). Sokan pénzt is kapnak azért, hogy szponzorált bejegyzést vagy videót hozzanak létre, ezáltal bemutatva követőiknek a márkák termékeit, szolgáltatásait.


Ezek a szponzorált tartalmak nagy befolyással bírnak, és hatással lehetnek a kisgyermekek márkapreferenciáira is. Minden szülőnek ismerős lehet, amikor a gyerkőc lát a tévében egy játék reklámot, majd utána ezért könyörög. Az is, hogy ha az óvodában vagy iskolában a többieknek is van egy bizonyos játék, akkor ők is szeretnék megszerezni. Épp így működik az influencerek esetében is: az általuk promótált termékek trendinek számítanak a gyerekek szemében, ezért aztán ezeknek a megvásárlását fogják kérni a szüleiktől.


A 12 éven aluli gyermekek korlátozott reklámműveltségi készségekkel rendelkeznek, hiszen nincsenek reklámozási ismereteik, nem tudnak kritikusan reflektálni a látott hirdetésekre, így meggyőzés szempontjából ez egy nagyon sebezhető célcsoport. Felmerülhet a kérdés is, hogy mennyire etikus ilyen kicsi gyerekeknek hirdetni influencerek által, ám ez nem sokban különbözik a televíziós reklámoktól, a mesékben való termékelhelyezésektől és az offline hirdetési technikáktól.


Mit tehetünk?


A gyermekeket megcélzó influencer marketinggel kapcsolatban fontos kérdés, hogy hogyan lehet a gyerekeket képessé tenni arra, hogy megismerjék ezt az újfajta hirdetési technikát és megfelelően tudják kezelni.


Hogyan segíthetünk nekik abban, hogy felismerjék az influencer marketinget, és jól tájékozott, tudatos döntéseket hozzanak?


Először is, egy érthető hirdetési közzététel segíthet a gyerekeknek abban, hogy a szponzorált tartalmat reklámként ismerjék fel. Amennyiben az influencerek betartják a jogszabályokat, már a posztok elején, egyértelműen jelölik, hogy az reklám, így tájékoztatva a közönséget, hogy fizetséget kaptak a megosztásért cserébe. Bár a létező szabályozási kezdeményezések hangsúlyozzák annak fontosságát, hogy a reklámok felismerhetők legyenek, különösen, ha gyermekeket céloznak meg, nem létezik összehangolt nemzetközi megközelítés az influencer marketingre vonatkozóan.


Másodszor, a gyermekek oktatása a nem hagyományos hirdetési formátumokról, beleértve az influencer marketinget is, segíthetne a gyerekeknek megbirkózni ezekkel a meggyőzési taktikákkal. Ezt iskolai környezetben is meg lehet tenni, így minden gyermek tájékoztatást kaphat a fontos tudnivalókról. Amennyiben nincs a tantervben, úgy az egyéb tantervi követelmények miatt nehéz ezt beépíteni az iskolai keretek közé.


Harmadszor, a szülők képzése és a gyermekeikkel való beszélgetésre való bátorítás egy nagyon jó módszert jelenthet a reklámműveltség elsajátítására. A kutatások azonban azt sugallják, hogy a gyerekek bizonyos esetekben önállóan is nézik a YouTube videókat, miközben a szülők nincsenek tisztában e videók kereskedelmi vonatkozásaival.


Felmerülhet továbbá a kérdés, hogy kell-e korhatárt szabni, mind a kiskorúak megcélzását illetően az influencer marketinggel; mind az influencerek marketing tevékenységével kapcsolatban. Ami az utóbbit illeti, sajnos a legtöbb esetben hiányoznak a (gyerek)influencerek védelmét szolgáló formális iránymutatások (például a munkafeltételek és a kompenzáció tekintetében). Az influencerek felelősek az általuk közzétett tartalomért, és elvárható tőlük, hogy betartsák a szponzorált posztok nyilvánosságra hozatalára vonatkozó influencer marketing irányelveket, ám ezek általában nem korlátozzák, hogy milyen korcsoportoknak lehet értékesíteni az online térben.


Összefoglalva, a közösségi média influencerei erőteljes hatással lehetnek a fiatalokra, mind pozitívan, mind negatívan. Miközben észben kell tartanunk a lehetséges kockázatokat, azt is fel kell ismernünk, hogy az influencerek is jelenthetnek inspirációt és pozitív példaképek is lehetnek. A médiaműveltség és a kritikai gondolkodás népszerűsítésével segíthetünk a fiataloknak egészséges és produktív módon eligazodni a közösségi média világában.


Fontos számodra az internetbiztonság, az adatvédelem és szeretnéd, hogy gyermeked is tájékozottan, tudatosan mozoghasson a közösségi felületeken? KATTINTS!


Forrás: https://www.frontiersin.org/research-topics/9295/the-role-of-social-media-influencers-in-the-lives-of-childs-and-adolescents/magazine


https://www.frontiersin.org/journals/psychology/articles/10.3389/fpsyg.2019.02685/full


https://timesofindia.indiatimes.com/readersblog/drhemantbareth/the-impact-of-social-media-influencers-on-young-minds-navigating-the-positive-and-negative-effects-50818/


Tovább az eredeti oldalra!
0 Hozzászólás:
Legyél te az első hozzászóló!
Hozzászólás írásához be kell jelentkezni: