Közösségi média kereskedelem: Hogyan építsd be az értékesítési stratégiádba?
A közösségi média már nem csupán a kapcsolattartás és a tartalomfogyasztás terepe – mára a vásárlás egyik legfontosabb színtere lett. A social media kereskedelem lehetővé teszi, hogy a vállalkozások közvetlen kapcsolatot építsenek ki a vásárlóikkal, növeljék a bizalmat és azonnali, kényelmes vásárlási élményt nyújtsanak. De vajon miben különbözik ez a klasszikus e-kereskedelemtől? Hogyan használhatják ki a márkák ezt a trendet a növekedés érdekében?
Cikkünkben bemutatjuk a legfontosabb tudnivalókat, konkrét példákkal és gyakorlati tippekkel!
Mit takar a közösségi média kereskedelem?
Ez az e-kereskedelem egy dinamikusan fejlődő ága, amely a közösségi médiát használja arra, hogy közvetlen kapcsolatot teremtsen a vállalkozások és a vásárlók között. Ez nem csupán a termékek, illetve szolgáltatások bemutatását és értékesítését jelenti, hanem a vásárlói vélemények, értékelések, felhasználói ajánlások, tartalmak és hűségprogramok mind ide tartoznak.
A közösségi platformokon (például Facebook, Instagram, TikTok vagy YouTube), az emberek nap, mint nap találkoznak márkákkal és termékekkel, így a vállalatoknak lehetőségük nyílik arra, hogy organikusan és célzottan szólítsák meg potenciális vásárlóikat, lehetséges ügyfeleiket. A felhasználók által generált tartalmak (UGC), például termékfotók, videók és vásárlói vélemények mind hozzájárulhatnak, hogy hitelesebb kapcsolat jöhessen létre a vásárlók és a cégek között. Autentikus, őszinte mivolta miatt ez az irány eredményesebb lehet, mint a hagyományos reklámok.
A közösségi média kereskedelem látványos növekedést mutat, ami nagyban köszönhető az elmúlt évek olyan folyamatainak, mint a közösségi média térnyerése és az okostelefonok egyre népszerűbbé válása. A McKinsey egy jelentése szerint a közösségi média oldalakon keresztüli globális értékesítés 2021-ben elérte a 37 milliárd dollárt, és 2025-re várhatóan közel 80 milliárd dollárra nő, ami az amerikai e-kereskedelmi piac 5%-át fogja kitenni.
Közösségi média kereskedelem vagy e-kereskedelem?
Tisztázzuk, mi a különbség! A közösségi média kereskedelem magában foglalja a termékek vagy szolgáltatások közvetlen értékesítését a közösségi média platformokon keresztül, és a vásárlási élményt integrálja a felhasználók social media felületeken megvalósuló tevékenységébe. Ezzel szemben az e-kereskedelem a dedikált webhelyeken keresztül lebonyolított online tranzakciókra vonatkozik.
Kinek és miért előnyös?
A közösségi média kereskedelem nemcsak a vállalatoknak előnyös, hanem a vásárlóknak is növelheti a vásárlási élményt: növeli a bizalmat, informál és komfortos, gyors megoldás. A fogyasztók körében nagy befolyással bírnak a barátok, ismerősök ajánlásai és online fellelhető vélemények, így a felhasználói tartalmak hozzásegíthetik az érdeklődőket a vásárlási döntés meghozásához, hiszen ez egy őszinte és organikus ajánlás. És ha ott a lehetőség, hogy a közösségi felület elhagyása nélkül, azonnal és kényelmesen megtörténjen a vásárlás, az mindenképp plusz pont.
A social media oldalak kommunikációs funkciói, mint a hozzászólások és üzenetek, pedig lehetőséget adnak a direkt módon történő, gyors és egyszerű érdeklődésre, kérdezésre. Így a vásárlás vagy a termékek kapcsán felmerülő kételyeket azonnal eloszlathatja a cég, vagy ajánlhat az érdeklődő igényeinek jobban megfelelőt termékkínálatából.
De nem csupán azért jó, mert növelheti az értékesítést. Ez egy értékes adatforrás is lehet! A kedvelések, megosztások és kommentek elemzésével érthetőbbé válnak a vásárlói igények.
Nézzünk pár példát!
Ezek az esetek segítenek átlátni, hogy milyen módon lehet alkalmazni a közösségi média kereskedelmet és más cégek hogyan használják ki az előnyöket!
Profi remarketing
Az Amazon a webhelylátogatásokból gyűjtött ügyféladatokat és kiegészítő információkat, például tweet-eket és bejegyzéseket használja fel annak meghatározására, hogy az emberek milyen termékek iránt érdeklődnek. Így jobban meg tudják célozni az ügyfeleket a különböző csatornákon megjelenő, személyre szabott hirdetéseken keresztül – ideértve a webes keresőmotorok eredményoldalait, vagy a hirdetett bejegyzéseket a felhasználók hírfolyamaiban különböző közösségi oldalakon, például a Facebook-on vagy a Twitter-en.
Felhasználói tartalmak minden mennyiségben
A márkákhoz tartozó közösségi média profiloknak úgy kell működnie, mint egy bolt kirakatának, csak online változatban. Ötletesen és többféle módon kell megmutatni, mit lehet vásárolni, miért előnyös a vásárlás, hogyan lehet használni a terméket stb. A termékfotók közé érdemes inspirációs tartalmakat is beilleszteni, amire nagyszerűek lehetnek a felhasználók tartalmai is.
Az elegáns képeken túl például a CLUSE Instagram oldala tele van felhasználók által generált tartalommal, amik használat közben, egyedi módon mutatják be a termékeket.
Innen pedig egyenes út vezet a vásárláshoz, ami egy nagyon jó értékesítési taktika a márka részéről.
Növeld az aktivitást játékkal!
Soha ne becsüld alá az ingyenes ajándékok és lehetséges nyeremények erejét! Amint azt a Sinless Beauty nyereményjátéka is mutatja, a követők szívesen jelölnek meg más felhasználókat és akár meg is osztják a posztokat ismerőseikkel, ha cserébe esélyt kapnak a nyereményre. Ennél egyszerűbb módja nincs is a láthatóság gyors és költséghatékony növelésének!
No, de nézzük is, milyen előnyökkel járhat egy nyereményjáték a közösségi médiában:
- Márkaismertség növekedése
- Aktivitás kiváltása a felhasználókból
- Követőszám emelkedése (a nyereményvadászok miatt ezt kezeljük fenntartásokkal!)
- Figyelem egy adott termékre vagy kampányra, üzenetre irányítása a játék fotójával és szövegével
- Felhasználói tartalmakat is szerezhetünk belőle, amiket aztán jogtisztán fel lehet használni (csak GDPR-kompatibilis játékoknál: ha biztosra akarsz menni és ilyen játékot szeretnél, keress minket bátran!)
A közösségi média nyereményjátékok kiváló eszközök a közösségi média kereskedelem támogatására, hiszen nemcsak növelik a márkaismertséget és az elköteleződést, de akár közvetlenül hozzájárulhatnak a vásárlások ösztönzéséhez is!
Inspirálj!
A felhasználóknak meg kell mutatni, miért van szükségük a termékedre vagy szolgáltatásodra és hogyan használhatják. Nyugi, nem egy részletes, unalmas termékbemutató videóra gondolunk, hanem néhány inspirációs fotóra vagy egy dinamikus, rövid videós tartalomra!
A közösségi média marketing nem az állandó reklámozásról szól, hanem érzelmek, vágyak és ötletek közvetítéséről is. Nehéz úgy eladni, ha folyton csak a kínálatodat mutogatod, de azt nem prezentálod, hogyan építhető ez be a mindennapokba, hogyan használják mások és nem inspirálod a közönségedet. Az érzelmek szerepe megkérdőjelezhetetlen a vásárlási döntés meghozásánál! És bizony az emberek inkább olyan márkákkal lépnek interakcióba, amelyek inspirálják őket – legyen szó életmódról, divatról, utazásról vagy akár karrierépítésről. Az inspiráló tartalmak vásárlásra, új szokások kialakítására vagy akár egy adott életmód követésére is ösztönözhetik az embereket. A lényeg, hogy ne csak a terméket közvetítsd, hanem inkább egy ehhez kapcsolódó vagy közel álló életérzést. Az sem utolsó szempont, hogy az inspiráló tartalmak sokkal gyakrabban kerülnek megosztásra, mint a hagyományos reklámok, ezáltal organikus növekedést hozhatnak a márkának.
A Lookbook-ok és a vásárolható Instagram hírfolyamok tökéletes megoldást kínálnak az inspiráció megosztásához, illetve akár a felhasználói tartalmak beépítéséhez is. A Haiavanas például egy ilyen vidám felületet hozott létre ezeknek a megosztására:
A chatbotok meghatározhatják a közösségi média vásárlás jövőjét!
A luxusmárkák már felfedezték a chatbot-ok erejét ezen a téren. Azonnali ügyfélszolgálat, játék, termékajánló, kvíz, linkek és fotók megosztása – mind megvalósítható egy jól programozott chatbot-tal! Ráadásul ott, ahol a felhasználóknak is kényelmes: akár rögtön az adott közösségi felületen, mondjuk a Meta Messengerében.
Olyan márkáknál láthatod ezt a trendet, mint a Spring, a Burberry vagy a Sephora.
Használd ki a social media erejét!
A közösségi média kereskedelem tehát nemcsak az értékesítés új módja, hanem egy hatékony eszköz a vásárlói élmény fokozására és a márkahűség építésére is. Azok a vállalkozások, amelyek időben felismerik a benne rejlő lehetőségeket, jelentős előnyre tehetnek szert a piacon.
Ha szeretnéd, hogy a márkád is kiaknázza a social media erejét és hatékony stratégiával növelnéd az eladásaidat, fordulj hozzánk bizalommal! Profi csapatunk segít abban, hogy tartalmaid elérjék a megfelelő célcsoportot és a lehető legtöbbet hozd ki a platformok adta lehetőségekből.
Forrás: https://www.techtarget.com/searchcustomerexperience/definition/social-commerce
https://getflowbox.com/blog/social-commerce-examples/
0 Hozzászólás:
Legyél te az első hozzászóló!
Hozzászólás írásához be kell jelentkezni: