Hogyan készítsünk influencer marketing stratégiát?
Az influencerekről sokaknak egyből az Instagram jut eszébe, azonban minden platformon megtalálhatók a véleményvezérek: YouTube, TikTok, Facebook, BeReal, Snapchat… Ez pedig azt is jelenti, hogy minden demográfiai csoportot el lehet érni a megfelelően kiválasztott influencer és közösségi média felület segítségével.
Ahogy a marketing minden lépése, úgy az influencerekhez kapcsolódó feladatok is fontos döntések meghozatalát igénylik, hogy sikeres legyen a kommunikáció és valós konverzió legyen az eredmény. Legyen szó bartel együttműködésről vagy fizetett megjelenítésről, a feladat bonyolultabb, mint pár ingyen termék kiküldése.
Egy jól működő kampányhoz stratégiára van szükség, aminek létrehozásában most segítünk!
Ha stratégiáról van szó, az első lépés mindig az ötletelés és kutatás, felmérés.
1. A platform
Ismerni kell, melyik platformot érdemes választani, melyik célközönség érhető el az adott helyen, mely véleményvezérekkel kapcsolódhatunk a célzott felhasználókhoz és így tovább. Általában a márka már jelen van azon a felületen, ahol influencer marketinggel szeretné megszólítani az embereket, így ebből már van egy alapvető tudás a platform struktúrájáról és kommunikációjáról. Ha még nincs jelent az adott közösségi oldalon a cég, akkor alaposabb háttérmunkára lesz szükség a felület kiismeréséhez, ugyanis enélkül nem fogjuk tudni, hogy milyen tartalmakat és szövegeket hagyjunk jóvá, mi az, ami elfogadott és potenciálisan sikeres lehet egy adott felületen, egy adott közönség számára.
2. Az iparág
A cég iparága is meghatározó a felület és a véleményvezér kiválasztásában. Míg például a szépség- és divatmárkák virágkorukat élik az Instagramon és YouTube-on, úgy a videójátékok dominálnak a Twitch-en.
3. Az influencerek
Már itt tisztázni kell, milyen is az ideális influencer a kampány számára. Mikroinfluencer vagy minél nagyobb követőbázissal bíró személy? Melyik szakterületen aktív a véleményvezér? Milyen értékekkel rendelkezik és kik a követői? Milyen célközönséget tud megszólítani? Mennyire illik a brand-hez? Mennyire hitelesek a korábbi együttműködései?
4. A költségvetés
Az influencer kiválasztásánál hangsúlyos faktor a költségvetés is, hiszen más a fizetési igénye egy mikroinfluencernek és más egy nagy hírességnek, akit több százezren követnek. Hiába szeretnénk termékünket minél nagyobb tömegekhez eljuttatni, néha erre nincs lehetőség. Viszont az is előfordulhat, hogy egy adott témakörre specializálódott mikroinfluencer jobban eljuttatja az üzenetet a direkt célközönséghez, mint egy nagyobb, általános követőbázissal rendelkező és sok különféle témában posztoló celeb.
A kompenzáció nagyon változó, de azért érdemes tájékozódni az általános díjazásokról. Míg néhányan örömmel mondanak igent bartel együttműködésre, úgy másoknál elvárás a fizettség a posztért cserébe, hiszen valakinek ez a fő bevételi forrása. Persze ez nagyban függ a területtől is, ugyanis egy pár éjszakás wellness pihenés egy hotelben promóciós céllal vagy egy tusfürdő hirdetés között nagy különbség van – míg előbbi a legtöbb esetben bartelként megoldható, úgy utóbbinál díjazással is számolnunk kell a megjelenítésért.
5. Mi a várható megtérülés?
Gondolni kell az együttműködés várható ROI-jára is. Nem csak azt kell kitalálni, mi a kitűzött cél, de azt sem árt tudni, hogyan tudjuk leellenőrizni, hogy mik az eredmények. Ehhez nem elegendő a kedvelések és kommentek vizsgálata, az átkattintások és a konverzió mértékének megismerése is lényeges.
Mire figyeljünk?
Ha már az alapvető, általános kutatási feladatokat elvégeztük, akkor ideje a szimpatikusnak tűnő influencereket jobban szemügyre venni.
Célközönség
A feladatok között szerepelnie kell a célközönség pontos megismerésének. Mik a véleményvezér követőbázisának általános adatai? Milyen demográfiai jellemzőkkel és érdeklődési körökkel rendelkező személyek alkotják a követőbázis legnagyobb részét? Ezek a személyek lehetnének az ideális vásárlók? Nyitottak lehetnek a cég termékére, ajánlatára?
Korábbi együttműködések
Ha úgy tűnik, hogy megfelelő a célcsoport, akkor itt az ideje egy kicsit visszalapozni a véleményvezér tartalmainak sorában. A hitelességről sokat elárul az is, hogy milyen gyakorisággal és miket hirdet. Ugyanis ha minden második posztja reklám, az nem feltétlen jó üzenet a fogyasztóknak. Ahogy az sem, ha akár konkurens márkákat és termékeket is megjelenít rövid időn belül. Hiszen senki sem fogja elhinni, hogy ma még az egyik arckrém a legjobb a világon, majd két hónap múlva már egy másikat tesztel hónapok óta. Az ilyen apróságok abszolút hiteltelenné tehetnek egy influencert, így ha ilyen bakikat látunk az oldalán, akkor meneküljünk!
Hitelesség
A hitelesnek ítélt influencer esetében még gondot okozhat az összhang. A márkának is vannak értékei és hitvallásai, amikkel jó, ha egyezik az influenceré is, így egy őszinte, érthető reklámot alkothat a közös munka. Azonban ha egy fast fashiont promótáló véleményvezér reklámozza a fenntartható megoldásokat, az rossz üzenetet közvetíthet a követőknek. Az is sokat elárul a márkáról, kivel dolgoznak együtt, emiatt a botrányhősöket érdemes elkerülni.
Gyakorlati dolgok
Az aktív és elkötelezett influencerek nagy hatást gyakorolhatnak a felhasználókra, így a posztolás gyakorisága, közvetlensége és a közönséggel való kapcsolattartás is sokatmondó. És habár apróságnak tűnhet, de egy márka számára olyan dolgokat is figyelembe kell venni, mennyire könnyű elérni az influencert és mennyire egyszerű a megbeszélés folyamata. Ugyanis ha nem értjük meg egymást vagy napokat várunk egy válaszra, az gondokat okozhat a folyamat későbbi részeinél is.
Ha egy véleményvezér nem szeretne szerződést írni, akkor inkább mondjunk nemet a közös munkára. Együttműködés előtt fontos tisztázni a jogi és szerződéses kérdéseket, például azt, hogy milyen típusú tartalom készül, mennyiért és milyen feltételekkel. Ezt egy hivatalos szerződésben rögzíteni kell minden esetben.
Az influencer marketing nagyon hatékony lehet, ha alaposan megtervezett stratégia alapján valósul meg, figyelembe véve a márka értékeit, a közönség igényeit és az influencerek hitelességét. A célközönség pontos megismerése és a megtérülés mérésének lehetőségei kulcsfontosságúak a sikerhez.
Szeretnél többet megtudni az influencerekről?
Forrás: https://sproutsocial.com/insights/influencer-marketing/#create-an-influencer-strategy
0 Hozzászólás:
Legyél te az első hozzászóló!
Hozzászólás írásához be kell jelentkezni: