Digitalizáció kisgyermekkorban?
Gyermekeink életében egyre nagyobb szerephez jutnak a különféle okoseszközök, mint a telefon, tablet vagy például a Playstation. Ám fontos abba belegondolni, hogy az internet alapvetően nem a gyermekek számára készült, a tervezése során a felnőtt felhasználók igényeit vették alapul.
Nem állíthatjuk azt, hogy az interneten minden felhasználó egyenlő, minden felhasználóra ugyanazok a szabályok, normák vonatkoznak. Gondoljunk csak bele, a gyermekeknek fokozott védelemre van szüksége az online térben hiszen, ha csak az élettani sajátosságokra gondolunk, máris jól láthatjuk, hogy egyes eseményeket máshogy dolgoznak fel gyermekeink, más az élményfeldolgozási képességük.
Az egy dolog, hogy ez a generáció már beleszületett a technológiába és ezáltal akár már kisgyermekkorban aktív felhasználókká válnak, de ez nem azt jelenti, hogy tudják is a rájuk leselkedő veszélyeket és következményeket, éppen ezért elengedhetetlen a szülői útmutatás.
A digitalizáció veszélye, lehetősége már egészen csecsemőkorban is jelentkezhet, hiszen számos gyártó piacra dobott már ,,készségfejlesztő” címszó alatt olyan készülékeket, melyekbe a szülők könnyedén belecsúsztathatnak egy-egy okoseszközt, ezzel tanítva, lekötve gyermekük figyelmét.
Jellemzően az óvodáskorú gyermekek zöme rendelkezik már mobiltelefonnal, aminek persze vannak pozitív lenyomatai, de ez azt is jelenti, hogy a szülőknek és óvodapedagógusoknak fel kell készülniük, hogy már a digitalizációval járó komplex helyzeteket is kezelniük kell.
De, hogy miért is kell fokozott védelem gyermekeink számára?
- számos internetes tartalom károsan hathat gyermekeink fejlődésére (ez lehet akár lelki, szellemi fejlődés is egyaránt)
- nem rendelkeznek életkorukból adódóan szükséges tudással, tapasztalattal
- egyes tartalmak megértéséhez, észleléséhez szociálisan nem elég érettek
Az világos, hogy az online térben szinte mindenhol veszély leselkedhet gyermekünkre, de ki kell használnunk az előnyöket is, hiszen amellett sem mehetünk el, hogy az okoseszközök segítségével bármikor kapcsolatba léphetünk gyermekeinkkel, egyes alkalmazások lehetővé teszik számunkra, hogy láthassuk gyermekünk lokációját.
Fontos, tehát hogy jól használjuk eszközeinket, próbáljuk meg az előnyöket ténylegesen előnyünkre fordítani, de viszont ügyeljünk rá, hogy ez ne csapjon át egy túlzott okoseszköz használatba. Hiszen ezek túlzott felhasználása akár a későbbiekben kommunikációs nehézségeket, figyelemzavart vagy türelmetlenséget is okozhatnak gyermekünk életében. Érdemes mindenképpen mérlegelni azt, hogy hány éves kortól van ténylegesen szüksége gyermekünknek okoseszközre.
Dr. Gaskóné Nagy Erika számolt be nekünk a XIII. Média- és Internetkonferencia keretében ezen veszélyekről és mutatta be számunkra az Okosóvoda programot és a Digimini kutatást.
Az OkosÓvoda program 2018 óta működik, ez egy olyan honlapszolgáltatás, mely során a nyertes pályázatok 3 évig díjmentesen használhatják a kész arculati elemeket tartalmazó weboldalt, melyeken keresztül digitális gyermekvédelemmel kapcsolatos tartalmak jelennek meg. Jelenleg országosan 414 óvoda és bölcsőde honlapja készült el.
Ezen programot kapcsolták össze a Digimini kutatássorozattal, melynek célja, hogy egy átfogó képet kaphassunk az óvodások és bölcsődések okoseszköz használati szokásairól, hozzáállásáról, mindennapjaikról, illetve, hogy mégis hogyan is viszonyulnak a digitalizációhoz. Ezeken kívül megjelenik benne a jelentéseket készítő óvodapedagógusok véleménye is.
Ezen kutatás arra próbál ráébreszteni bennünket, hogy a szülőknek és az óvodapedagógusoknak együtt, összefogva kell azt a megfelelő digitalizációval kapcsolatos tudást átadniuk a kisgyermekeknek, mellyel későbbi életükben biztonságos felhasználókká tudnak majd válni.
A Digimini1 kutatás során az óvodapedagógusok naplói és a gyerekekkel folytatott burkolt fókuszcsoportos interjúk alapján gyűjtöttek információkat az óvodások hozzáállásáról. Kiderült, hogy ők teljesen tisztában vannak a maguk szintjén a digitalizációval kapcsolatos egyes fogalmakkal, mint az internet, mobiltelefon, tablet vagy a selfie. Az óvodapedagógusok az első kutatás során úgy vélték, hogy nem az óvoda feladata a gyerekek ilyen szintű nevelése, hanem ezen beszélgetéseket otthon a négy fal között kell megejteni.
A Digimini2 kutatásban viszont már kikérték az óvodavezetők, óvodapedagógus képző intézmények véleményét is arról, hogy van-e helye a digitalizációnak az óvodában. A második kutatásban az óvodapedagógusok véleménye, kicsit módosult, úgy vélik, hogy a szülőkkel együttműködve kell megvalósítani a digitális nevelést.
Idén is elindul az OkosÓvoda pályázat, melyre 2023. október 15.-éig lehet pályázni óvodáknak és bölcsődéknek.
Légy részese ennek a csodálatos tanulási folyamatnak és segítsd te is a gyermekek digitális nevelését!
Tudj meg többet a programról a Digitális Gyermekvédelem oldalán:
https://digitalisgyermekvedelem.hu/okos-ovoda
https://www.youtube.com/watch?v=XEzgZqnC7Jg
https://digitalisgyermekvedelem.hu/digimini
https://digitalisgyermekvedelem.hu/digimini2
https://digitalisgyermekvedelem.hu/okos-ovoda
0 Hozzászólás:
Legyél te az első hozzászóló!
Hozzászólás írásához be kell jelentkezni: