Az influencerek hatása a fiatalokra – lássuk a pozitív és negatív következményeket!
A közösségi média forradalmasította kapcsolatainkat, ugyanis még sosem volt ilyen könnyű a kapcsolattartás ismerőseinkkel, de egy egészen új jelenséget is szült: olyan emberekkel is szoros kapcsolatba léphetünk, követhetjük mindennapjaikat, akiket nem ismerünk személyesen. És itt nem csak a hírességekre gondolunk, hanem a közösségi média influencerekre is.
Röviden a véleményvezérekről
A influencerek olyan személyek, akik nagy követőtábort gyűjtöttek a közösségi média platformokon, például az Instagramon, a TikTokon és/vagy a YouTube-on. Képesek befolyásolni követőik véleményét és viselkedését, ezáltal marketing célokra is nagyon elterjedt az influencerekkel való együttműködés. A véleményvezérek követése és marketingtevékenysége sok fontos kérdést vet fel a társadalmi hatásukkal kapcsolatban, például azt, hogyan hatnak a fiatal felhasználókra.
Az influencerek és a fiatal követők kapcsolata
A influencereket sok esetben példaképnek és irányadónak tekintik, különösen a fiatalok körében. Gyakran úgy gondolnak rájuk, mint a siker, a népszerűség és a szépség megtestesítőire. Ez olyan tartalmak trendjének növekedéséhez vezetett, ahol az influencerek bemutatják fényűző életmódjukat, és olyan termékeket népszerűsítenek, amelyek azt ígérik, hogy követőik jobban hasonlíthatnak rájuk, hasonló életmódot élhetnek, mint ők, ha vásárolnak az ajánlásukra.
Valótlan elvárások, amik mentális problémákhoz vezethetnek
Az influencerek által hirdetett tartalom azonban nem mindig pozitív vagy egészséges. Sok influencer irreális testképet mutat fiatal, befolyásolható követőinek, ami hozzájárulhat a testtel való elégedetlenséghez és az étkezési zavarokhoz. Sok esetben olyan testalkatra és külső jegyekre irigykednek a felhasználók, ami nem is a valóságot tükrözi, ugyanis ma már könnyedén teljesen új arcot vagy testet szerkeszthet magának bárki, aki jártas az erre való applikációk és programok világában. Ez pedig még veszélyesebb, ugyanis abszolút nem megvalósítható az a kinézet, amit sokan el szeretnének érni egy-egy szerkesztett influencer fotó alapján.
Az egymáshoz való hasonlítgatás nem csupán influencerek esetében jelent gondot sokaknak és akár komoly mentális, egészségi problémákhoz is vezethet. Ennek megelőzése miatt fontos a fiatalok megfelelő tájékoztatása az interneten látott tartalmakkal kapcsolatban, hogy biztonságosan és tudatosan használhassák a közösségi felületeket.
Káros értékrendek
Az influencerek sok esetben támogatják a materializmust és a (túl)fogyasztást is. Arra ösztönzik követőiket, hogy olyan termékeket vásároljanak, amelyekre nincs szükségük, vagy nem engedhetik meg maguknak.
Ennek oka legfőképp a reklámokban rejlik, hiszen sok véleményvezér a cégek által, a hirdetésekért fizetett összegekből él, emiatt gyakran vállalnak közös munkákat, amiben adott márkák termékeit vagy szolgáltatásait népszerűsítik. A fiataloknál megjelenhet a vágy, hogy hasonlítsanak kedvencükre, ezért szeretnék megvenni az ajánlására a termékeket, ám ez nem minden esetben lehetséges. Az anyagi korlátok közbeszólhatnak, ahogyan a dolgok felhalmozása sem jó dolog sok szempontból, például környezetvédelmi okokból sem.
A másik ok lehet a FOMO is, vagyis a félelem, hogy kimaradnak valamiből. Ha több követett, kedvelt influencer is ugyanazt promótálja, akkor a fiatalok könnyedén érezhetik úgy, hogy nekik is szükségük van a termékre/szolgáltatásra, hogy ők is abba a táborba tartozzanak, akik birtokolják azt.
Közösségi média függőség
Amellett, hogy elősegítik az egészségtelen viselkedést, az influencerek negatív hatással lehetnek a fiatalok mentális egészségére is olyan módon is, hogy növelik az online töltött időt. A közösségi média platformokat úgy alakították ki, hogy függőséget okozzanak, és sok fiatal órákat tölt a hírfolyamok lapozásával, összehasonlítva magát másokkal, és alkalmatlannak érzi magát. A influencerek által összeállított és szerkesztett tartalmak torz képet alkothatnak a valóságról. Megjelenhet depresszió és kedvetlenség is, ami miatt a fiatal még több időt tölt a képernyők előtt, kedvenc alkotói ideális élete után vágyakozva – ami lehet, hogy a valóságban korántsem olyan tökéletes, mint a közösségi oldalakon.
Minden influencer rossz?
Fontos felismerni, hogy az influencerek nem eredendően rosszak vagy károsak. Sokan használják platformjaikat a pozitív üzenetek, például a pozitív testkép, a mentális egészség és a társadalmi igazságosság népszerűsítésére. Fontos azonban, hogy kritikusak legyünk az általunk fogyasztott tartalommal szemben, és megkérdőjelezzük a mögöttes indítékokat. Figyelnünk kell arra a tényre, hogy az influencereket gyakran fizetik a termékek reklámozásáért, és előfordulhat, hogy tartalmuk nem teljesen őszinte és hiteles.
Mi tehetünk?
A szülőknek és a pedagógusoknak is szerepük van abban, hogy a fiatalok eligazodjanak a közösségi média világában. Az alapvető médiaismeret és -tudatosság tanításával segíthetünk a fiataloknak abban, hogy kritikusan értékeljék az általuk fogyasztott tartalmakat, és megalapozott döntéseket hozzanak az online térben. Ez nagyban hozzájárul a biztonságos böngészéshez és segíthet megelőzni a mentális problémákat, amiknek kialakulásában a közösségi média is felelős lehet.
Szeretnél még többet tudni az influencerek világáról? Ne hagyd ki legújabb könyvünket!
https://www.frontiersin.org/journals/psychology/articles/10.3389/fpsyg.2019.02685/full
0 Hozzászólás:
Legyél te az első hozzászóló!
Hozzászólás írásához be kell jelentkezni: