A 2024-es MET gála véget vet az influencerek sikerének?
A MET gála a divatvilág talán legfontosabb adománygyűjtő eseménye, ami napjainkban egy exkluzív, hírességek által látogatott különlegesség. Nem juthat be ide bárki és sok rajongó minden évben alig várja, hogy a megjelenő celebek milyen ruhát öltenek az eseményre, ugyanis mindig meghatározott tematika szerint kell öltözéket választani. Idén azonban nem a meghökkentő ruhák kavarták a legnagyobb port, hanem egy TikTok influencer, aki egy videójával valódi digitális forradalmat váltott ki, ami miatt rengeteg hírességnek kezdett rohamosan csökkenni a követőbázisa.
Mondjuk is, mi történt!
A 2024-es MET gála, amelynek témája „Csipkerózsika: Újraébredő divat”, tele volt a Marie Antoinette udvarára emlékeztető, extravagáns öltözékben pompázó hírességekkel. Most ők azok, akik a dühös rajongók kereszttüzébe kerültek.
A haleyybaylee név mögött álló TikToker nemrégiben elérte a 10 milliós követőszámot, azonban tőle indult a botrány, ami miatt azóta több, mint 100.000 követőt veszített. A MET gáláról került ki egy videó, ahol az influencer elegáns ruhában tátog egy elhíresült mondásra, amit sokan Marie Antoinette nevéhez kapcsolnak.
"Ha a szegényeknek nem telik kenyérre, akkor egyenek kalácsot." – Habár nem bizonyítható, hogy tényleg a francia királyné szavai ezek, mégis így terjedt el a köztudatban. A Múlt-kor egy cikke szerint ezek a szavak igazából Jean-Jacques Rousseau Vallomások c. művéből származnak, viszont a forradalom után mégis a királynéhez kapcsolták.
Ez napjainkban egy nem túl kedves kijelentés: a mondás érzéketlenséggel utal a kevésbé tehetős rétegre, ami külön fricska a MET gálán, ahová a leggazdagabbak járnak extravagáns ruhákban. Az esemény önmagában is felfogható polgárpukkasztásként, ezzel a mondattal viszont sokszorosan feltüzelte az embereket. A MET gálára egy belépő megváltása nem kevesebb, mint 75.000 amerikai dollárba kerül, mégis jelen voltak influencerek is, akik sokszor a szomszéd lány stílusában tetszelegnek.
Az igazán sikeres véleményvezérek már rég elrugaszkodtak a normál ember valóságától, ugyanis akár milliókat keresnek az együttműködésekkel, viszont ez a meggondolatlan és ízléstelen megszólalás a TikToker részéről egy ébresztő volt a közönségének is, hogy mennyire nem realisztikus már az, hogy hozzájuk hasonlóként kezeljék az influencereket. Sokan kontrasztbaállították a háborús helyzetekkel és a világ sok pontján uralkodó éhezéssel is a szükségtelen fényűzést, ami tovább hergelte az embereket.
Elindult a mozgalom, ami megállíthatja az influencereket
Ezután elindult egy mozgalom, ami a hírességek és influencerek letiltásáról szólt.
@ladyfromtheoutside #greenscreen #greenscreenvideo #digitine #digitalguillotine #haleyybaylee ♬ original sound - Meagan
Ez arra bíztat, hogy használjuk a közösségi médiát felelősségteljesen és tudatosan, ugyanis a követőknek köszönhetik a celebritások és véleményvezérek a számtalan megkeresést a márkák részéről és azt a sok pénzt, amit az együttműködésekért kapnak. Rávilágít a növekvő elégedetlenségre az influencer kultúra hiteltelen, látszatra épülő mivoltával kapcsolatban.
Természetesen a botrány hatására nemsokára megérkezett a bocsánatkérő videó is a szóban forgó influencertől, amit sokan nem tartanak hihetőnek és egyesek már hazugságokat is vélnek felfedezni benne.
@alexisnicoleofficial Replying to @Fayebae678 Blockout 2024 🔥 #blockout2024 #blockout #letthemeatcake #metgala #brittanybroski #haleyybaylee #alixearle #jamescharles #haleybaylee #haileybieber #oprah #kimk #jenners #kardashians ♬ original sound - Alexis Nicole 🍉
Tiltakozás a felszínesség ellen
Gondolhatjuk, hogy na és ha pár ezren kikövetik a celebeket, akkor mi van? Ez a lépés túlmutat a puszta tiltáson vagy a követés megszüntetésén: a támogatás, a bizalom és a hitelesség határozott és nyilvános megvonását jelképezi. Ez a digitális lázadás az erődinamika változását jelzi: vagyis végre rájönnek az emberek, hogy a hatalom az ő kezükben van, hiszen követésükkel és támogatásukkal ők adtak platformot a hírességeknek, amit aztán el is vehetnek. A felhasználók elszámoltathatóságot és relevanciát követelnek az influencerektől, akiket támogatnak és akiket segítettek, hogy elérjék céljaikat és megvalósítsák álmaikat.
Márkaként is lépést kell tartani!
Az influencereknek és a márkáknak elkerülhetetlenül fejlődniük kell ahhoz, hogy túléljék a digitális ellenőrzés ezen új korszakát. A MET gála résztvevőivel szembeni visszhang egy kritikus változásra világított rá: a közönség hitelességre, mélységre és kapcsolatra vágyik a gazdagság és a státusz puszta megjelenítése helyett. Napjainkban mindenkinek tudnia kell a kulturális tudatosságban és társadalmi felelősségvállalásban gyökerező értékes tartalom létrehozásának fontosságát!
Talán meg vannak számlálva a végtelen szelfik, luxusutazások és jachton való pózolások napjai? És ha így lesz, akkor lesz lehetősége felemelkedni az oktatási jellegű tartalmaknak, a valódi közösségépítésre irányuló próbálkozásoknak.
A botrány meglovaglása vagy baki?
Természetesen nem minden celebet és ügynökséget hatott meg ez a TikTok-ról indult mozgalom. Miközben épp a hírességek elitizmusa a téma, a Harper's Bazaar úgy gondolta, hogy jó ötlet lenne, ha anyák napjára feltennének egy Marie Antoinette témájú fotót Kylie Jennerről. Nem tudni, hogy ez is egy polgárpukkasztó lépés-e, hogy még több nyilvánosságot kapjon a tartalom vagy szimplán ennyire nincsenek képben a marketingesek az aktualitásokkal.
Ez a szerencsétlen vagy éppen vérlázító lépés is jól mutatja, mekkora szükség van már egy paradigmaváltásra az influencereket illetően. Nem szabadna, hogy elég legyen, ha valaki csinos és divatos, inkább a hatásukról és az értékrendjükről kéne szólnia a követésnek. A felhasználók nem naivak, és azt várják, hogy az egykor önreklámozásra használt platformoknak most elő kell mozdítaniuk a párbeszédet, fel kell hívniuk a figyelmet a fontos témákra és hatást kell gyakorolniuk az emberek életére.
A nagy befolyás nagy felelősséggel jár
Akár tetszik, akár nem, az influencerek is alakítják a közvéleményt, a fogyasztói magatartást és befolyásolják a társadalmi normákat. Tartalmukat kötelességtudattal és etikai megfontolással kell összeállítani. A fent említetthez hasonló bakik nem csupán PR-hibák, valós következményekkel járnak, egy márka hírnevétől a társadalmi diskurzusig mindenre hatással vannak. Például ebben az esetben a MET gála létjogosultsága is téma lett, ami egyéb esetben valószínűleg kevesebb embert foglalkoztatott volna. Ez a fiaskó megmutatta a kulturális érzéketlenség veszélyeit és az általa kiváltott visszhangot. A tartalomnak relevánsnak, tiszteletteljesnek és tájékozottnak kell(ene) lennie. Ez a kulturális műveltség felé való elmozdulás nemcsak a botrányok ellen véd, hanem tiszteletet fejez ki a közönséggel szemben is.
A hatalom a közönség kezében van, aki már nem passzív
A MET gála esete arra emlékeztetnek bennünket, hogy a közönség már nem passzív tartalomfogyasztó. Aktív résztvevői a kulturális narratíva alakításának. Az influencereknek és a márkáknak hallgatniuk kell közönségükre, alkalmazkodniuk kell az elvárásaikhoz, és arra kell törekedniük, hogy ne csak a felületesség közvetítői legyenek.
Az érték előtérbe helyezésével, a felelősségteljes tartalmakkal és a kulturális műveltség előmozdításával az influencerek és a márkák fenntarthatóbb és hatásosabb digitális jelenlétet építhetnek ki. Sokan csupán károsnak látják a mai digitális teret, azonban amennyiben fejlődőképes ez a terület, úgy lehet esély a pozitív változásra.
Szeretnél MINDENT megtudni az influencerek világáról? Válaszd új könyvünket!
https://mult-kor.hu/20140204_tiz_tortenelmi_idezet_amit_rosszul_tudunk
https://elle.hu/divat/minden-amit-tudnod-kell-a-met-galarol-4773
https://www.dictionary.com/browse/let-them-eat-cake
0 Hozzászólás:
Legyél te az első hozzászóló!
Hozzászólás írásához be kell jelentkezni: