Loading...

Fikatours

Fikatours / 2024. október 30., szerda

Made in China

Emberek, nagy a baj! Kína elhúzott mellettünk, mint Nils
Holgersson fölött egy Gripen. És a mellettünk alatt ezúttal nem Magyarországot
értem, mert azt még Románia is könnyedén állva hagyta, hanem egész Európát
ámblok.
   Húsz éve egy üzleti úton jártam Sanghajban, és már akkor
meglepett, hogy a kínaiak átültek a bicikliről az autóba, és hogy a metróba már mágneskártyával lehet lejutni, de úgy gondoltam, hogy ez csak egy kirakatváros,
Kína egésze nyilván nem ilyen. Hiszen, honnan tudnák előállítani olyan olcsón
azt a sok bóvlit, amivel elárasztják a világot, ha nem egy marék rizsért
dolgoznának a munkások. Most felkészültebben vágtam neki az útnak, így a sokk
már itthon megtalált. A kínai átlagkereset (amibe a legutolsó ujgur kis falut is
beleértjük), nettó 350 ezer forint felett van, de Sanghajban ugyanez a
szám már meghaladja a 600 ezret. (Most már értem, miért jönnek ide akkugyárat
építeni.)
   Idősebbek emlékezhetnek rá, hogy a Négy Tigris eredetileg
nem egy kőbányai piac volt, hanem azoknak a távol-keleti országoknak a
gyűjtőneve, akik a hatvanas évektől csodaszámba menő gazdasági fejlődést
produkáltak, ami meghozta az emberek jólétét is. Valami ilyesmi tapasztalható
meg a XXI. századi Kínában, és ez az, amire mi is vágyunk immár 1128 éve, de úgy tűnik... Áh, inkább hagyjuk!


Három legfontosabb intézni való, mielőtt elutaznál Kínába


  Az ország fejlettsége többek között abban is megnyilvánul,
hogy a készpénzes fizetés szinte teljesen eltűnt az országból, és a kártyás
fizetés is kikopott már. Mindenki QR-kódos átutalással fizet, az automaták
többségét pedig csak így tudjuk használni.


1. Ezért első dolgom volt letölteni egy applikációt
(Alipay), amihez hozzárendeltem a bankkártyám adatait és már működik is
(Kínában). A tapasztalataim jók voltak, flottul fizettem vele mindenhol,
csakhogy ez a rendszer állandó internetkapcsolatot igényel.


2. Ezért beszereztem egy
e-sim kártyát (nem minden készülék alkalmas hozzá), 
amelynek segítségével két hétig felcsatlakozhatok a Chinacom mobilinternet-hálózatára.
Bármennyire is ez tűnt a legjobbnak, sajnos az Airalo céget nem tudom javasolni, mert nekem csupán két városban működött a net, az összes többiben képtelen volt felcsatlakozni a hálózatra, és így értelemszerűen fizetni sem tudtam a boltokban.

3. A Nagy Kínai Tűzfalról még fogok írni, előzetesen csak annyi, hogy a rezsim korlátozza bizonyos oldalakhoz való hozzáférést, így blokkolja a Google szolgáltatásokat is: nincs Gmail, térkép, Youtube, stb. Ez ellen hatékony védekezésnek tűnt egy VPN beszerzése. (Ez egy kis program, amivel átvághatjuk a rendszert.) Hosszas kutatás után megállapítottam, hogy az ExpressVPN a legbiztosabb alkalmazás, ezért előfizettem a szolgáltatásra, egy hónapra 13 dollárért, de csak néhány napig működött kintlétem során, ezért egy hétig nem fértem hozzá az e-mailjeimhez. (Mentségükre legyen mondva, hogy a reklamálási procedúra végén visszafizették a pénzem.)
   Rendkívül bosszantó, ha egy ilyen alapos felkészülés (és költségek) után, odakint derül ki, hogy nem működik a rendszer. Sajnos már javában róttam Kína utcáit pénzváltási lehetőség után kutatva, és kénytelen-kelletlen, a meglehetősen veszélyes nyílt wifi hálózatokra hagyatkoztam, amikor tudomásomra jutott, hogy a repülőtereken 40 dollárért árulnak olyan telefonkártyákat, amivel két hétig korlátlanul netezhetünk, és aki ezt veszi meg, még a blokkolt tartalmakhoz is hozzáfér. (Más kérdés, hogy a kínai hírszerzés is a levelezésükhöz.)

Peking


A Qatar Airways járatával, Doha érintésével jutottunk el a kínai főváros új nemzetközi repülőterére. Mire a délutáni csúcsforgalomban bearaszoltunk a belvárosba, épp csak annyi időnk maradt sötétedés előtt, hogy sétáljunk egyet az Olimpiai parkban.
   2008 nyarán itt tartották a 29. nyári olimpiát. Magyarországot 174 sportoló képviselte 20 sportágban. Elég ramatyul szerepeltünk, mindössze 3 aranyérmesünk volt. Vajda Attila kenu, Janics-Kovács páros kajak, és a vízilabda válogatott. Az öt ezüst- és két bronzéremmel az éremtábla 21. helyén végeztünk. (2004-ben, Athénban még 8 arannyal a 12-ek voltunk, 2012-es Londoni játékokon szintén 8 arannyal, 4 ezüsttel és 6 bronzéremmel sikerült a 10. helyet megkaparintanunk.) Nem úgy a kínaiak. Amikor megkapták a rendezési jogot, pénzt, energiát nem kímélve „edző” táborokat hoztak létre, hogy az előttük álló kilenc évben „kitenyésszenek” néhány aranyesélyes sportolót. Meg is lett az eredménye, az éremtáblázaton hatalmas fölénnyel végeztek az USA előtt, ami teljesen nyilvánvalóvá tette, hogy az ő rendszerük jobb, mint a rothadó nyugati demokráciák.


   Csak még egy utolsó adat: 43 milliárd dollárt költöttek a kínaiak az olimpiára, ami hússzorosa az Atlantában megrendezett játékoknak, de még az utána következő Londoni rendezvénynek is a négyszerese, pedig az angolok abba már beleszámolták a teljes városi infrastruktúra fejlesztését is. (Drótkötélpálya a Temze felett és hasonlók.)
   Az Olympic Green nevű park népszerű hely a környéken lakók számára, de a vidékről fellátogató turisták is szép számban elzarándokolnak ide. A szmoggal keveredett délutáni szürkületben nem a legszebb oldalát mutatta a közvetítő torony, de a híres Madárfészek stadion is csak egy felállványozott gáztartálynak tűnt. Aztán, ahogy leszállt az este, kigyúltak a fények, és sikerült egy-két elfogadható fotót kattintani. A napot egy hagyományos, családi étteremben zártuk, ahol a fogásokat egy forgóasztalra helyezik ki, és onnan csipegetnek pálcikáikkal az éhes vendégek. Aki nem bánik jól az eszközzel, azzal könnyen megeshet, hogy éhes is marad. (A legtöbb helyen, némi unszolásra azért tudnak villát keríteni.)


   Másnap nyakunkba vettük a várost, és az első meglepetés ekkor ért. Tiszták az utcák, ápoltak a parkok és a közlekedési kultúra is sokat változott, mióta itt jártam. (Nyilván a temérdek megfigyelő kamerának és trafipaxnak köszönhetően.) Már nem akarja minden autós legyűrni a másikat, és nem tekintik versenypályának az egész várost behálózó széles úthálózatot. Az autópark elképesztően modern, alig látni tíz évnél öregebb személygépkocsit. Főleg a kínai márkák népszerűek, de rengeteg európai és japán modell is látható. Az elektromos autók aránya nagyjából egyharmad (saját sac/kb), és itt is zöld rendszámmal különböztetik meg őket. Elképedtem, mennyi BMW és Mercedes rohangál, de Porsche, Maybach és Cadillac is látható szép számban. Miután egyre több kíninak van pénze megvásárolni ezeket a modelleket, komoly probléma a közúti közlekedés az állandó dugók miatt. A helyi tanács ez ellen úgy próbál meg védekezni, hogy mesterségesen visszafogják az új rendszámok kiadását (állítólag 2000 db/év egy nyolcmilliós városban), és a szmogra hivatkozva is (nem nehéz) gyakran korlátozzák az autóhasználatot.

A téliesítő szett extra felszerelés

   De nehogy azt higgyük, hogy a szegényebbek biciklivel járnak. Frászt. A megszámlálhatatlan, olcsón bérelhető közösségi kerékpár hiába várja, hogy odébb kerekezzenek vele, mert a pekingi melós elektromos robogóval jár munkába. (Kipufogós robogót nem is láttam.) Nem csoda, hiszen 100 és 300 ezer forintért árulnak pofás modelleket, amelyek akár száz kilométert is elrobognak két-három órás töltés után. Nekünk, gyalogoknak sok fejfájást okoztak a néma csendben suhanó járművek, amelyek a legváratlanabb irányból törtek az életünkre. Merthogy a közlekedési szabályokat annyira lazán értelmezik, hogy még a piros lámpát is csak ajánlásnak tekintik, csak a lúzerek állnak meg előtte. A móka kedvéért legtöbben még a világítást sem kapcsolják be sötétben, de a bérbicikliken eleve nincs lámpa. Talán jobb is, hogy Kínában nem vezethet külföldi, mert valószínű feldöntenék a bérautóval egy-két motoros kollégát.
   A turistának marad a metró, és a jól szervezett buszhálózat. A 24 vonalból álló, és 800 km hosszú földalatti hálózat teljesen automatizált és elképesztően olcsó. (A belvárosi közlekedést megúszhatjuk 150 forintból.) Nem csoda, hogy folyton zsúfolt, van olyan nap, amikor 13 millió utas veszi igénybe. Ezért az utolsó öt éves tervben további száz kilométeres bővítést irányoztak elő az elvtársak.
   Első kulturális célpontunk az egykori óváros helyén található Ég temploma volt, de erről majd később...


Tovább az eredeti oldalra!
0 Hozzászólás:
Legyél te az első hozzászóló!
Hozzászólás írásához be kell jelentkezni: