Loading...

Free Music!

Free Music! / 2024. február 16., péntek

Valójában mi is a tét a Universal Music -Tik-Tok háborúban?

Amikor a 2024-es év lehetséges, legfontosabb digitális zeneipari fejleményeit elemeztük, a Tik-Tok-ról, egy, a nyugati streaming zenei szolgáltatások számára igazán 2024-ben realizálódó veszélyként írtunk.   


Mindez alapjaiban változhat meg azáltal, hogy mindkét fél által megerősített hírek szerint a felek között érvényben levő megállapodás január 31-i lejárta után a Universal tartalmai nem lesznek elérhetőek a közösségi óriás oldalain!


tiktok.png


A két fél  kiadó bejelentését követően hosszadalmas nyilatkozat háborúba kezdett, de a lényegen ez már vajmi keveset változtat. A legjelentősebb kiadó tartalmai február 1 óta fokozatosan, de egyre nagyobb számban tűnnek el a Tik-Tok-ról,nagyjából 30 nap alatt. Ennyi ideje van a kínai óriáscégnek arra, hogy valahogy rávegye és meggyőzze a Universal vezetőit, hogy szükségük van a platformra.


Nem lesz könnyű dolga, ugyanis az a narratíva, hogy a Tik-Tok egy kiváló marketing eszköz az előadók számára, egyre kevésbé állja meg a helyét.No nem azért, mert ne lenne az, sokkal inkább azért, mert annál sokkal több ma már.  Pontosan a nyugati streaming zenei szolgáltatók késlekedése miatt volt képes a Tik-Tok a közösségi zenehallgatásban olyan pozíciót kialakítani magának, amely révén ma már sok tekintetben az audio streaming szolgáltatások vetélytársának számíthat.


Ezzel nem lenne semmi gondja a Universal Music-nak, ha a kínai cég is hajlandó lenne arra, hogy hasonló volumenű és struktúrájú megállapodást kössön a kiadóval. Erre azonban- eddig- nem volt hajlandó a Tik-Tok, mereven ragaszkodva ahhoz, hogy ő „csupán” közösségi zenei szolgáltató.


Így pedig tulajdonképpen ugyanabban a pozícióban találta magát, mint amiben a Youtube volt hosszú éveken át:azaz a kiadók és közvetve egyre inkább az előadók is azt érzik,éreztetik, hogy  a platform bevételeiből ők is sokkal nagyobb részt szeretnének.   


Fonák módon a Universal Music nem nagyon tud veszíteni az ügyön. A klasszikus streaming zenei platformok ( melyeken megjelenő tartalmakat a nagy nemzetközi kiadók adják és ezáltal kontrollálják)  és a hangsúlyos közösségi funkciókkal bíró közösségi zenei oldalak ( ahol a tartalmak jelentős része független eladóktól, kiadóktól származik) között egyre nő a távolság.


Abban, hogy ez a jövőben nőjön, ne csökkenjen a Universal Music fundamentálisan érdekelt. Hiszen a tradícionális platformok esetében jól kidolgozott jogdíj konstrukció révén, amíg ezek a platformok növekednek, addig a kiadók bevételei is nőni fognak.  Hosszú távon persze ez a stratégia roppant kockázatos, hiszen lassan, de biztosan eljön majd a Tik-Tokon nevelkedett sztárok kora is majd.  


Akik ezzel biztosan rosszul járnak, azok a Universal nem szupersztár előadói illetve maguk a független előadók. Akik számára reális feltételek kialkudása a kínai óriáscéggel minden eddiginél nehezebb lesz majd a jövőben.


Azért persze a Tik-Tok-nak illetve tulajdonoának, a Bytedance-nek is fájni fog a Universal lépése. Lehet, hogy most azt gondolják a kiadó csúcsmenedzseri, hogy Taylor Swiftből elég pénzt lehet termelni a Spotfy-on, az Apple Music-on, a TIDAL-on, és a többi tradícionális modell szerint működő audio streaming szolgáltatásban, de nem biztos, hogy ez hosszú távon is elmondható lesz. Abban pedig biztosak lehetünk, hogy a Tik-Tok-ot érintő botrány és feszültség megfogja nehezíteni a Bytedance audio streaming szolgáltatása kapcán is a kiadói kapcsolatokat. Márcsak azért is, mert a Univerdal Musicnak semmi, de semmi érdeke nem fűzödik ahhoz, hogy egy a jelenlegi streaming szolgáltatókétól markánsan eltérő üzleti modellel működő, ad abszurdum náluk kevesebbet fizető globális szolgáltató tűnjön fel a globális piacokon!  


Tovább az eredeti oldalra!
0 Hozzászólás:
Legyél te az első hozzászóló!
Hozzászólás írásához be kell jelentkezni: