Robot Café nyílt Nairobiban
A világon több helyen, Budapesten is nyíltak már robotkávézók. Most Kenya fővárosában, Nairobiban került sor az örömteli eseményre, főként a gépeket okostelefonjukkal lelkesen videózó gyerekek és fiatalok nagy örömére. Beépített tálcájukon viszik a vendégek asztalához a frissen elkészített ételeket.
Nairobiban pörög az infokom szektor, sok a startup és az innováció, a nagyváros a kelet-afrikai régió technológiai csomópontjának (hub) számít, nem véletlenül hívják Szilícium Szavannának. A Robot Café nemcsak a fővárosban, hanem a térségben is az első.
Humán pincérek között három robot szolgálja fel a meglepett vendégeket. Az előre programozott gépek rendeltetése a szórakoztatás. Mohammed Abbas tulajdonos elmondta, hogy Európában és Ázsiában gyűjtött tapasztalatot ezen a téren, és eldöntötte: befektet.
Nagyon drága volt az import, de elégedett, mert máris több a látogató, sok a kíváncsi vendég. Zömük egyértelműen a gépek miatt megy, mindenáron látni akarják őket, és ha már ott vannak, fogyasztanak is. Különlegesnek tartják, még soha nem láttak ilyet, értékelik a tulajdonos döntését.
A gépek neve Claire, R24 és Nadia. Nem arra programozták őket, hogy teljes beszélgetést folytassanak a vendégekkel, pár mondatot viszont képesek elmondani. például: „Jó napot, elkészült a rendelése.” Ezt követően, és miután a tálcáról levettük az ételt, meg kell nyomnunk a kilépés gombot.
A pincérek iPad-alkalmazással irányítják őket. Nem kell aggódniuk az állásuk miatt, az online opciót kihasználókon kívül, minden vendégtől ők veszik fel a rendelést, majd ha kész, a robotok tálcájára teszik. Az italokat ők szolgálják fel.
A robottechnológia sokak szerint diszruptív hatással lesz a munkaerőpiacra. Afrikát különösen érintheti. Abbas viszont elmondta: a gépek nem azért vannak ott, hogy az embert helyettesítsék, nem is képesek a humán munkaerő által nyújtott összes éttermi szolgáltatásra. Túl drágák is. Ha bevételt akarunk generálni, nem a robotika az üdvözítő út. Egyelőre nagyon jól megvannak az emberekkel, kiegészítik egymást.
A vendégkör is változó. Egyesek a robotszolgáltatásokat, a teljes automatizációt kedvelik, mások az embereket. Kérdés még, hogy meddig tart az újdonság varázsa, és elmúltával is fenn tudják-e tartani a megnőtt ügyfélszámot.
0 Hozzászólás:
Legyél te az első hozzászóló!
Hozzászólás írásához be kell jelentkezni: