Loading...

kalandjátékok

kalandjátékok / 2024. október 7., hétfő

[mustra] Minijátékok

banner-twerps.png 


Régóta kallódik ez a cikk, de végül csak sikerült befejeznem.


Precízebbek


Egyelőre nem találtam jobb szót a “precízebbek” címzésnél, ami alatt jelen esetben azt értem, hogy rögzítettebb szabályokkal dolgozik és ezt próbálja miniatürizálni.


 


1PG


     A később következő TinyD6-hoz hasonlóan ennek sincs általános és univerzális szabálykönyve, de az egyes kiadványokhoz hasonlóan ennek is ugyanúgy könnyen összeállítható lenne egy ilyen, az egyetlen különbség, hogy szinte minden játékban egy kicsit változtatnak az egyébként ugyanarra vonatkozó karakterjellemzők megnevezésén. (Bár ha jobban belegondolok, a TinyD6 játékokban is vannak alkalmanként elnevezésbeli eltérések.)
     A főjellemzők 1-3-ig terjednek, nagyjából a jártasságok is (szerintem ez ihlette a OneDice játékot is, de azt jobbnak tartom). Próbadobásnál a sikerhez egy kockával (D6) kell aládobni a főjellemző+jártasság kombónál. Nevéhez méltán minden “fejezet” egy oldalra elfér (karakteralkotás, mesélői tanácsok, zsánerhez illő egyedi szabályok), mindegyik kiadványhoz adnak vagy nyolc kalandot, melyek szintén egy oldalra elférnek (talán a Savage Worlds egy oldalas “one-shot” kalandjai is innen ihletődtek, a szerkezetben is erős a hasonlóság). Egy kicsit kivétel a kard-és-boszorkányság műfajú 1PG Broadsword játék, ahol nem különálló kalandok vannak, hanem egy egész játékfolyam (kampány) egymásra épülő fejezetei.
     Fix sebzés értékek vannak benne, ami önmagában még nem lenne baj, de elég nagyok ezek az értékek, és tök felesleges, hogy mondjuk az egyik fegyver sebzése 9 pont, a másiké meg 10 pont, ezt egy kicsit ellentétesnek érzem a szabályok hangulatával.
     A 1PG inkább akkor állna össze precízebb rendszerré, ha valaki összeírná a különböző kiadványokban fellelhető szabályokat, beleértve a 1PG Companion kiegészítőt, amiben járműves harc is található.
     Erről már írtam egy kis összefoglalót, ehun lehet megtalálni: ideklikk.


 


Adventurers!


     Na, hát ez az egyik személyes líblingem a minirendszerek közül. Erről is áradoztam már, nem akarom újraírni, de pár kiegészítéssel élnék:
     • Az alap célszámot kicsit furának találtam. Először azon tűnődtem, hogy az alap célszámot kéne megemelni 7-ről 9-re. Aztán, amikor megjelent magyarul a Falkenstein Kastély szerepjáték, akkor az alapján pedig az jutott eszembe, hogy talán azért ilyen alacsony az alap célszám, hogy a játékosok minél izgalmasabb és látványosabb cselekvésekkel próbálkozzanak, vagyis ne “csak” az okozza az izgalmat, hogy mondjuk sikerül-e átugrani egyik háztetőről a másikra, hanem hogy mindezt egy arábel szaltóval teszi, miközben visszalő az őt üldöző miszlikekre. De összességében mégis azt gondolom, hogy ehhez nem a célszám lehúzása az ideális módszer, szóval javaslom megemelni legalább 8-ra, de inkább 9-re (a karakter fejlődése miatt is).
     • Változtatnék a járművek és a léptékek szabályain.
     • A varázslati rendszer talán lehetne icipicit konkrétabb… bár a fene tudja. Lehet, csak egy opcionális kiegészítő kéne hozzá.
     A játék magyar nyelvű változatának letöltése: ideklikk.


 


MiniSix


     Ugye ez a West End Games kiadó remek és világhíres D6 System rendszerének a nyolc oldalra zanzásított változata. Négy főjellemző, jártasságok, metapontok, szereplői pengék és korlátok, léptékek, járműves szabályok és jármű példák, mágiarendszer és minta varázslatok, minta statiszták mindenféle korból, opcionális szabályok. És mindez valójában inkább hét oldalban, mert a nyolcadik az csak jogi szöveg.
     A játék magyar nyelvű változatának letöltése: ideklikk.


 


OneDice


     Későbbi a 1PG-nél, de ugyanúgy 1-3-ig terjednek a főjellemzők és nagyjából a jártasságok is, 1D6-tal kell próbát dobni, de nem aládobós, hanem célszám-elérős. Az alapszabályok egyszerűek (de a 1PG játékoknál összetettebb… mondjuk ez nem nagy etvasz).
     Készült belőle univerzális alapkönyv és annak fejlesztett változata is (ezeket nincsenek meg, nem ismerem), de amik sokkal érdekesebbek, azok a konkrét zsánerekhez igazított kiadványok. Van első és második világháborús, ponyvaregényes, B-mozis (ez nincs meg, nem tudom, mi különbség van a ponyvaregényeshez képest), gőzpunkos, űrhajós, cyberpunk, Abney Park-os, extravagáns kémes és hidegháborús kémes, természetesen klasszik fantazi… mindenféle. Ezek érdekessége, hogy leírják a zsáner főáramú sajátosságait, szereptípusait, eszközeit, egyedi szabályait, majd szinte mindben van egy olyan fejezet, amiben három alternatív lehetőséget ismertetnek zsáneren belül. (Például a ponyvaregényesben alternatívaként a “kard és boszorkányság” és a Lovecraft-szerű “kozmikus horror” stílust mutatják be… a harmadikra meg most nem emlékszem.)
     Az űrutazós egy kicsit kilóg (és tetszetősen), mert nem egy általános világot adnak meg három opcióval, hanem egy elnagyolt jövőbeni történelmet három fő szakaszra bontva, ami olyan jól sikerült szerintem (a terjedelemhez képest persze), hogy bármelyik főbb scifi sztorit bele lehet illeszteni, legyen az az Alien, a Gyilkos bolygó, a Lost in Space, a Csillagok háborúja, az Űrszekerek, a Csillagközi invázió, a Szárnyas fejvadász, vagy transzhumános sztorik.


 


TinyD6


     Ennek a rendszernek nem készült önálló univerzális rendszere, de a zsánerekre épülő kiadványok alapján nagyon könnyen össze lehetne állítani egyet (egyszer talán meg is teszem). Minden próbához két kockával (D6) kell dobni, ha legalább egy kockán minimum ötöst dobsz, akkor sikerrel jártál. Előnyös helyzetben három kockával lehet dobni, hátrányosnál csak eggyel. A harc kicsit eltér: alapvetően egy kockával lehet dobni, a választott fő harci stílusnál két kockával (pl. Könnyű közelharci), a választott harci specialitásnál pedig hárommal (pl. a Könnyű közelharcin belül a Kések). Bármilyen sérülés 1 pont sebzést okoz, egy átlagos felnőtt (földi) embernek 6 kitartás pontja van. (A mesélő növelheti is a sebzést belátásától függően.)
     A kiadványok karakteralkotásai úgy néznek ki, hogy lehet választani egy típust (fantaziban ez fajt jelent, extravagáns kémesben kémtípust, a “Baywatch-osban” pedig sajátos archetípust), ami általában meghatározza a max. kitartás pontot, ad valamennyi egyedi képességet, és elmondja, hogy hány képességét választhatsz még (általában hármat). A képességek tulajdonképpen olyanok, mintha a D&D3-ban a jártasságokat is beolvasztanák a képességekbe. Minden könyvben ismertetik a zsánerhez illő opcionális szabályokat (például a Tiny Frontiers bármilyen scifihez íródott, így számgépes hekkelés is van benne, persze röviden), valamint vagy 10-15 hozzáillő mini-játékkörnyezetet. Egy-egy kiadványhoz vannak kalandmodulok és egyéb kiegészítők is.
     Bár elnagyoltak a szabályok, mégis a “precízebbek” közé sorolom, mert például a képességek közt néha apró, de nem mellékes különbségek vannak.


 


Tricube Tales


     Gyanúm szerint részben a Lasers&Feelings ihletéséből készült, viszont igyekeztek mindenféle olyan alkalmi szabályt belepakolni, ami sokféle helyzetet lefed: tömeges csata és ostrom, kibernetika, félelem és épelme, kaszabolás, mágia és pszionika, hátasok és csatlósok, nem-emberi fajok, hatalmi szintek, szuperhősök, természetfeletti, járművek. Vannak benne változatos, ihletadó mintakarakterek, néhány játékfolyam kiindulási alaphelyzet. A PDF alapszabálykönyv oldalai a tapifonok kijelzőjének méretére van igazítva, 59 oldal mindössze borítóval és képekkel együtt.
     Karakteralkotás: Ki kell találni egy archetípust, amihez a három főjellemző egyikét (Erős, Ügyes, Okos) és egy koncepciót (Rendszergazda, Ork Íjász, stb.) kell társítani (pl. Ügyes Rendszergazda). Választani kell egy Pengét (pl. Elbűvölő, Varázskard) és egy Korlátot (pl. Forrófejű, Analfabéta), ezen kívül kap 3 Karma pontot és 3 Elszántság pontot.
     Működés: A játék sima hatoldalú kockákat használ. Próbadobásnál alapvetően két kockával kell gurítani 5-ös célszám ellen, ha bármelyik kocka eléri a célszámot, a próba sikeres. Ha több siker is összegyűlik, akkor bombasikert ér el, ha minden kocka egyes, akkor pedig kritikus kudarc. Ha a karakter választott főjellemzője illik a feladathoz, akkor +1 kockát kap. Ha a feladat teljesen kívülesik a karakter választott koncepcióján (ha például egy orvos akar űrhajót szerelni), akkor –1 kockát kap. Ha dobás után elköltesz egy Karma pontot és meg tudod indokolni, hogyan segít a feladatodban a Pengéd, akkor a célszám 4-re csökken. Ha egy próbán megindoklod, hogyan gátol téged a Korlátod, akkor a célszám 6-ra növekszik a dobás előtt, viszont visszakapsz egy Karma pontot. Ha egy próbán használod a Korlátot és sikert érsz el, akkor egy Elszántság pontot kapsz vissza. Ha veszélyes helyzetben sikertelen a próba, akkor eggyel csökken az Elszántság. Ha az Elszántság nullára csökken, akkor kiesel a jelenetből (halál csak a történetből következhet), de egy későbbi jelenetben általában visszatér teljes Elszántsággal.
     Keretvilágok: Ezekkel a szabályokkal egy egész sor egyedi keretvilágot készítettek, nekem eddig harminchatot sikerült begyűjtenem. Ezek általában egy-egy jól ismert zsáner vagy világ vagy annak egy részének feldolgozása, mindegyike össz-vissz két oldalas, tartalmaznak egy rövidke világismertetőt; egy-két illusztrációt; példákat koncepcióhoz, pengékhez és korlátokhoz; küldetési célokat; helyszíneket; jelentős bonyodalmakat; harminchat ikont, amik asszociatív módon segíthetnek csavart rakni a történetbe.
     Néhány cím: A Welsh Werewolf; Chrom Shells & Neon Streets; Down in the Depths; Eldritch Detectives; Firefighters; Fleet Defender; Goblin Gangsters; Heroes of Sherwood Forest; Horrible Henchmen; Hunters of Victorian London; Interstellar Bounty Hunters; Interstellar Rebels; Interstellar Smugglers; Interstellar Troopers; Maidenstead Mysteries; Metahuman Uprising; Mythical Heroes; Paths Between the Stars; Pirates of the Bone Blade; Red Wave Rising; Rotten Odds; Samhain Slaughter; Sharp Knives & Dark Streets; Spellrunners; Stone Age Hunters; Stranger Tales; Summer Camp Slayers; Sundered Chains; Syndicate City; Tales of the City Guard; Tales of the Goblin Horde; Tales of the Little Adventurers; Twisted Wishes; Voyage to the Isle of Skulls; Wardens of the Weird West; Wiseguys: Gangster Tales.
     A játékot beszerzése: ideklikk.


 


Rendszermagok


Ezek alatt értem azt, amik felvázolnak egy általános rendszert, de nem adnak hozzá konkrétabb anyagokat (tárgyak, szereplők, egyedibb helyzetek, különlegességek).


 


Action Dice


     Ez a Zozer Games kiadó (Hostile, Zaibatsu, Modern War, Cepheus Universal) játéka, amiben a Livingstone&Jackson-féle klasszikus Fighting Fantasy játékok előtt tisztelegve készített egy szerepjátékot. Nincs meg a játék, de tulajdonképpen ugyanaz a három főjellemző van (átnevezve) ugyanazokkal az értékskálákkal és egyéb szabályokkal. Amit sikerült még megtudnom, hogy mindenkinek kell választania egy archetípust, ha ehhez passzoló próbát dobsz, akkor használhatod az “Ügyesség” értékét, a többinél pedig 6 a célszám. (Persze a “tedd próbára a Szerencsédet” az kívül esik ezen.) Benyomásom szerint azok számára íródott a játék, akik szeretnének megmaradni a sima Fighting Fantasy játékok egyszerűségénél, az Advanced Fighting Fantasy-t már túlvariáltnak gondolják, vagy egyszerűen csak szeretnének egy olyan játékot, ami kompatibilis minden lapozgatós játékkal. Bár az első kiadású Fighting Fantasy-ban van ilyen, de az mégis csak a fantazis témára épül rá, miközben a lapozgatós könyvekben van sok más műfajú is. Érteni vélem ezt a törekvést, de szerintem akkor is érdemesebb megvenni az Advanced Fighting Fantasy második kiadását plusz az utána kiadott Stellar Adventures-t… vagy egyéb általánosan használható minijátékot. De újra megjegyzem, nincs meg a játék, lehet, hogy van benne olyan tartalom, ami ad némi egyedi érdekességet.


 


Cornerstone


     • Főjellemzők vannak benne (értékeik 2–5-ig terjednek), ha kisebbet vagy egyenlőt dobsz 1D6-tal, akkor siker.
     • Nincsenek benne jártasságok, viszont a tíz főjellemzőből csak nyolc általánost ismertetnek, a maradék kettőt viszont a mesélőnek kell meghatároznia az adott keretvilág vagy játékülés ismeretében. Olyanokat kell kitalálnia, aminél fontosak az értékbeli különbségek, minden másra ott van a Mast… izé… a Leírók. (Őszintén szólva örültem volna, ha ad arra is példát, hogy néhány keretvilághoz vagy kampányhoz milyen plusz két főjellemzőt tart hasznosnak. Talán egy Shadowrun-szerű világhoz a Dekázást és a Varázslást?)
     • A Leírók a karakter archetípusát mutatják meg, amik háromféleképpen működhetnek (ezeket érdemes előre megbeszélni a mesélővel): [a] bizonyos igyekezetek automatikusan sikerülhetnek, [b] bizonyos cselekvéseknél előnyt kap a dobásra, vagy [c] az adott cselekvés csak az ilyen vagy hasonló Leírójú karakter számára elérhető, a többiek nem is próbálkozhatnak vele.
     • A F/U mintájára minden dobás (sikeres vagy sikertelen) kap egy “sőt” vagy “viszont” toldalékot, ami növeli vagy árnyalja a siker (vagy sikertelenség) megnyilvánulását.
     • Kicsit nyenyó, de a sebzések fix értéket adnak, igaz viszont, hogy kettőt (per jellel elválasztva). Ha a karaktert eltalálják (vagy nem sikerül a mentődobás), akkor a próba eredményén kijön “sőt” vagy “viszont” toldalék határozza meg, hogy a kisebbik vagy nagyobbik sebzést szenvedte-e el. Ez nem lenne rossz, de azért érzem mégis rossz megoldásnak, mert a karakterek Kitartás Pontjai elég kis értékek, nagyobb sebzésből kettőt kábé bírnak ki, kisebbekből meg hármat… észveszejtő különbség, ezért tök felesleges bonyolítani a rendszert. Annak viszont már lenne értelme, ha úgy változna, hogy D3/D3+2. Vagy ha egy hangyányit kisebbek lennének azok a fix értékpárok.
     • Vannak személyiségvonások is (ideál, módszer, történet), amik szintén hatással vannak a szereplőkre.
     • A karakter fejlődéséhez a FATE mérföldkő rendszerét vette alapul, a mesélő belátásán múlik, hogy mikor következik be, nincsenek fejlődési pontok. Ez hasonló más játékok szintlépéseihez, csak nem így hivja. Nő a kitartás pont, nő egy főjellemződ, kap egy új Leírót, megváltoztathatod az egyik személyiségvonásodat.
     • Ad némi támpontot a történetek kitalálásához és izgalmas elkezdéséhez.
     A játék magyar nyelvű letöltése: ideklikk.


 


FATE Accelerated


     A párszáz oldalas FATE Core (vagyis a FATE rendszer negyedik kiadásának) miniatűrizálása.
     A jártasságokat összetömörítették hat főjellemzőbe, kezdetben két fortély választható, amiket a szabályok alapján a játékos készít el (bónuszt ad egy meghatározott helyzetben a próbadobásra, vagy egyedi lehetőséget kínál játékalkalmanként egyszer).
     Vannak egyedi meghatározású Leírók, melyek metapont költéssel bónuszt adnak egy próbához, vagy metapontot adnak, ha azt önként vállalt nehezítéssel használod (ezért érdemes úgy kitalálni őket, hogy előnye és hátránya is legyen). Ha a helyzet (vagyis a mesélő) engedi, akkor metapont költése nélkül az “előnyszerzés” próbatípussal is elő lehet csalogatni a Leíró által nyújtott bónuszt.
     A sérülés járhat kitartás pontbeli veszteséggel és többé-kevésbé tartós kellemetlen Leírók szerzésével is (pl. “Törött Bal Kar”). A karakter fejlődése úgy történik, hogy a KM a szerepléstől függően megítélhet “mérföldköveket” három fokozatban, a fokozat határozza meg, hogy miben fejlődhet vagy javulhat (például egy súlyos sérülés csak óriási mérföldkővel gyógyulhat meg, kisebb mérföldkővel nem).
     A játék magyar nyelvű kiadása, egy kicsit megvariálva: ideklikk.


 


FU (Freeform / Universal)


     Ez a játék is szabadon megfogalmazható Leírókat használ, amik helyzettől függően előnyt vagy hátrányt jelenthetnek. Teljesen narratív jellegű játék. Alapvetően 1D6-tal kell gurítani, minden előny +1D6-ot ad, minden egyes hátrány –1D6-ot ad a játékhoz. A legnagyobb kocka értéke adja meg a végeredményt, kivéve amikor hátrányokból van több, akkor a legkisebb érték számít. Természetesen a sérülések is Leírók formájában jelennek meg.
     Nagyon sok opcionális szabályvariálási ötlet van, de ha nem használjuk, akkor nagyon rövid az alapszabály rész. Ezen kívül rengeteg általános tanácsot ad a mesélőnek.
     Érdekesség, hogy készült adaptáció a FU szabályaira a nem éppen pehelyszabályosnak mondható Earthdawn játék világához is, ami igen nagy kihívás lehetett.
     Úgy tudom, a szerző írt egy második kiadást is, ami jóval összetettebb lett, így az már aligha mondható minirendszernek.
     A játék magyar nyelvű változata: ideklikk.


 


GURPS Ultralite


     A GURPS dobásrendszerének végletekig egyszerűsítése egy zsebfüzetes formátumra igazítva. (Sima A4-es lapra szerkesztve alighanem egyetlen oldalon elfér.) A próbákat 3D6-tal kell gurítani, megvan az eredeti négy főjellemző, jártasságok helyett, pedig hivatáskliséket kell választani, valahogy úgy, mint a Risusban, van életerő és sebzési metódus. Kábé ennyi. De tulajdonképpen kompatibilisnek mondható a GURPS-szel.


 


Nameless


     Ez volt a legelső minimalista szabályrendszer, amivel találkoztam (Petrus kolléga jóvoltából). Öt A4-es oldalt foglal el. A szabályokból kábé a hat főjellemző, a két másodjellemző, a próbadobás általános menete és a metapontok rendszere van csak úgy-ahogy fixen leírva, minden mást a mesélőre és a játékosokra bíz. Például:
     • leírja, hogy vannak jártasságok, találjátok ki ti őket;
     • vannak előnyök és hátrányok (amik abban különböznek a jártasságoktól hogy ), találjátok ki őket ti;
     • ugyanígy mágia (és egyéb SFX)
     • nincs kezdeményezési rendszer, ahogy a történet szerint esik, úgy puffan, csak a mesélő vigyázzon arra, hogy mindenki elég szerelési időt kapjon
     • a harc nemkülönben intuitív alapú és főleg a játékosok beszélőkéjére van bízva (és persze egy kockadobásra).


A próba sikeréhez a főjellemző és jártasság összegével egyenlőt vagy kisebbet kell dobni. Ha valaki viszont ellenkezik ezzel, akkor egy sikeres ellenpróbával semmissé teheti, árnyalhatja vagy csökkentheti a másik sikerét.
     Egy nyúlfarknyi bekezdés még szól más játékok “névtelenítéséről”, vagyis miképp kezdj neki kész játékok Namelessre alakításához.
     A magyar nyelvű változat letöltése: ideklikk.


 


Nugget


     Kockakészletes (D6), sikerszámolós rendszer, mint egy két oldalba tömörített Storyteller rendszer. Van négy meghatározott főjellemző (klasszik négyes felosztás: fizikum, ügyesség, értelem, fellépés), vannak jártasságok (amiket a játékosoknak kell megnevezni, köztük az egyik a karakter hivatása), karakterszínesítő jellemző, küzdelem és rongyolódási szabályok, ellenfelek három típusa, egyéb veszélyek kezelése, metapontok szerzése és felhasználása.


 


Parsely


     Ez erősen kilóg a sorból, de szeretnék mégis helyet adni neki itt. A házi számítógépek megjelenésének hőskorában dívó szöveges kalandjátékok élményét kívánja szerepjátékosítani.
     Nekem csak az ingyenes változata van meg, de ha jól értettem, az is tartalmazza a teljes “rendszert”, a fizetős verzió csak annyiban több, hogy abban nem csak egy konkrét megvalósítási példát adnak, hanem többet.


 


PDQ


     Ez tulajdonképpen majdnem olyan, mint a Risus, csak “komolyabbá” változtatták, miközben a szabályok nem lettek összetettebbek. (A komolyabbat úgy értem, hogy a Risus-t érezhetően inkább komikusabb hangulatú játékokra szánták.) Alighanem a Castle Falkenstein mintájára minden Leíró alapvetően átlagos (értéke zéró), csak az ettől jobb vagy rosszabb jellemzőket kell feltűntetni. A Leírók szintjeihez tartozó módosítók kettessével ugrálnak (min. –2, max. +6), a próbához pedig 2D6-tal kell gurítani. Ha a feladat nehézségi besorolása kisebb a Leíró szintjénél, akkor a próba automatikusan sikeres. A Risus-ban eredetileg csak szereptípusok lehetnek a Leírók, ebben a játékban már bármi lehet, akár személyes képesség (Furfangos, Izmos, Karakán), vagy szervezethez tartozás (Szürke Csuklyások Tolvajklán), vagy akár rendelkezésre álló tárgy is (Ezeréves Sólyom). A rongyolódási rendszer is hasonló, veszélyes helyzetben rontásnál csökken valamelyik Leíró szintje.
     A játék magyar nyelvű változatának letöltése: ideklikk.


Ezt a rendszert több játékhoz is felhasználták:
     Dead Inside: Kicsit lélektani, kicsit természetfeletti, kicsit horror. Olyan, mintha egy World of Darkness játék lenne PDQ rendszerhez.
     Questers of the Middle-Realm: Klasszikus “magas fantazi” világ.
     Jaws of the Six Serpents: A fentebbi Questers alkotóinak játéka, de kard-és-boszorkányság stílusban.
     Zantabulous Zorcerer of Zo: A tündérmesék műfajára építő környezet.
     Ninja Burger, 2. kiadás: A Ninja Burger játék adaptációja.


 


Risus


     Tudtommal ez volt a legelső (1993-ban írták, ha jól értettem), szabadon megfogalmazható Leírókat használó játékrendszer (amiket itt Kliséknek hívnak). Asszem. Ha van egy, a feladathoz passzoló Leíród, akkor annak értékével egyenlő számú kockával (D6) dobhatsz, melyek összegének el kell érnie a KM által meghatározott célszámot. (A célszámot részben a Leíróhoz igazítja, mert lehet, hogy egy képzett “Rendőr” is ért a lövöldözéshez, de nem annyira ért a távcsöves puskákhoz, mint egy “Mesterlövész”.)
     A küzdelmi rendszer nagyon tág, lehet használni bunyóra, varázspárbajra, járműves üldözésre, de akár bírósági tárgyalásra is. Körönként kell dobni (bunyó esetén pár másodpercet jelenthet a kör, bírósági per esetén pedig egy egész napot is). A küzdelmi kör vesztese a küzdelemhez használt leírójának értékéből veszít egyet. (Ez egyszerű szabály ugyan, de a vesztes könnyen bukóspirálba kerülhet, érdemes hasonlóan egyszerű házi szabályt kitalálni helyébe.)
     Főleg paródia jellegű játékstílushoz lett kitalálva, ahol a valószerűség teljesen másodlagos. Sok rajongói anyagot lehet hozzá találni a neten, köztük mindenféle adaptációval (Csillagok Háborúja, Vampire, Mage, stb.).


 


TAME


     Ez a saját mániám, egyelőre még nincs kész, de azért mondok róla pár szót…
     Rendszerében nincs semmi különösebb, az volt a koncepciója, hogy egy olyan füzetet szeretnék összerakni, ami a “főjellemző + jártasság” kombót használó játékokat hozná egy kalap alá és pehelyszabályokkal. Nincsenek saját főjellemzői és jártasságai, az eredeti játék felosztását kell használni, a főjellemzők számától függően meghatározott pontmennyiséget lehet szétosztani köztük. Vannak ötletek konkrét játékok konvertálásához, több opció a jártasság specializációk használatára (már ha van olyan az eredeti játékban), vannak benne általánosan használható minta szereptípusok, és ha saját világot szeretnél, akkor van egy 4×4-es felosztású képességlista is, ami nagyjából bármilyen környezetben megállja a helyét, így szükség esetén ezzel is lehet használni egy már létező játékot, ha valaki nem akarja az eredeti képességbeli (főjellemzők és jártasságok) felosztást használni.
     Mindehhez két fő opciót szeretnék nyújtani. Az egyik egy moziszerűbb játék, ahol a főjellemzők értéke 1-3, a jártasságoké pedig +1/+2, és 2D6-tal kell gurítani hozzá (vagyis a karakterek képességei közt vannak eltérések, amik ha nem is elhanyagolhatóak, de kisebb horderejűek). A másik pedig valamivel realisztikusabb, ahol a főjellemzők és jartassagok értéke is 0-5-ig terjed (a 2-es számít átlagosnak), ami nagyjából kompatibilis jó pár más ismert játék karaktereinek az értékskálájával (pl. a Storyteller rendszer játékai, a Traveller, a Unisystem rendszer játékai, a Legend of the Five Rings és a 7th Sea, Prime Directive, Savage Worlds rendszer, stb.). A próbadobásnál ki kell választani egy elsődleges képességet, ennek duplázni kell a szintjét, egy esetleges másodlagos képesség pedig a szintjétől függő módosítót ad hozzá (szint–2). Jártasság próbánál egy jártasság lesz az elsődleges képesség és valószínűleg egy főjellemző lesz a másodlagos; másik klasszikus helyzetben egy főjellemző lehet az elsődleges képesség (amit talán módosítható egy másik főjellemző is); de ezeken kívül a helyzettől függően bármi lehetséges, hogy főjellemző az elsődleges és jártasság a másodlagos, vagy az elsődleges és másodlagos is jártasság, vagy hogy nincs módosítót adó másodlagos képesség.
     Persze ezt a koncepciót szinte bármelyik univerzális szabályrendszerrel meg lehet tenni egy kis sufnizással (például a MiniSix végén van olyan opcionális szabály, ami kifejezetten támogatja ezt), de lassanként arra jutottam, hogy egyszerűbb egy saját szabálykészletet összepakolni.


 


TWERPS


     Ahogy a mozaikszó neve is mutatja (The Worldʼs Easiest Role-Playing System), ez egy igazán egyszerű rendszer. Egyetlen főjellemzője van (Strength, ami izomerőt jelent, de a játékot tekintve célszerűbb lenne Szuflának fordítani), melynek kezdeti értéke 3-7 lehet. Próbánál D10 gurításának eredményét kell hozzáadni, az összegnek el kell érnie a KM által tudatosan vagy véletlenszerűen kitalált célszámot. Az esetleges sérülés közvetlenül csökkenti a Szuflát, vagyis egyszerre mutatja a kitartást és a cselekvőképességet. Az “alapkönyv” (pár oldalas A5 körüli méretű füzetke) minimális részét foglalja el az alapszabály és karakteralkotás, viszont van benne egy rövid kalandmodul (búváros), ami gyorsan bemutatja a játék hasznalatát.
     Erről a játékról annak idején a Rúna Magazin hasábjain olvastam, és nagyon felkeltette az érdeklődésemet, így később sikerült beszerezni néhány eredeti füzetet a sorozatból (hála egy Amerikába költözött barátunk jóvoltából, mert a postaköltség irreálisan sok lett volna). Mindegyik füzetet egy zárható nejlontasakban adnak, amiben a füzeten kívül adnak karakterkártyákat (figurás játékhoz), hatszögrácsos térképeket is a kalandhoz, és miniatűr műanyag húszoldalú D10-et is.


 


USR


     Van három főjellemző (nem szó szerint fordítva test, értelem és kiállás), ezek közt szét kell osztani a D6, a D8 és D10 kockákat, a főjellemzőkhöz kapcsolódó próbákat azzal a kockával kell majd gurítani egy meghatározott célszámra. A főjellemzők értékéből kell kiszámolni a kitartás pontot is. Kezdetben minden karakter választhat három jártasságot is +2-es szinten, amik hozzájárulhatnak a próbán a kockadobás értékéhez. A jártasságok megnevezését szabadon lehet kitalálni, de azért felsorolnak jópár jellegzeteset (pl. Meggyőzés, Lopakodás), melléjük a legvalószínűbb főjellemző társítást. Kivételt képeznek a harci jártasságok, amikből három van és önálló módosítókkal (Kis +1, Közepes +2 és Nagy +3), ezek mindegyike egyaránt használhatóak a közelharci, távharci és egyéb durvaságokhoz is (pl. a Nagy Fegyverekhez tartozik a kétkezes csatabárd és a páncélököl is). Harcban szokásosan van támadó és védekező dobás, sikeres támadásnál annyi pontot kell levonni a kitartás pontból, amennyivel a támadás meghaladta a védekezés értékét.
     Készült hozzá néhány kiegészítő is (időnként plusz egyedi szabályokkal), melyek némelyike általános (pl. cyberpunk), némelyike konkrét világot mutat be (pl. az űrhajózós Somnium Void).
     A játékot beszerzése: ideklikk.


 


Wushu


     A Nameless játék alkotója írta ezt is. Az érdekessége inkább csak abban áll szerintem, hogy (a legtöbb játékokkal ellentétben) rendszerszinten támogatja a minél összetettebb (látványosabb) cselekvéseket. A legtöbb játékban a flik-flakosabb cselekvésekre általában negatív módosítók járnak (többszörös cselekvés egy kör alatt), itt viszont pozitív módosítokat kap. Ezt a nevéhez hűen a kínai wuxia filmek ihlették. Úgy oldja meg, hogy minél összetettebb akciót adsz meg, annál több kockával dobhatsz a célszám ellen (a kockák nem összeadódnak, hanem külön számítanak). A “megsuhintom a karddal” csak egy kockát ad, de a “felugrok az asztalra, a csillárba kapaszkodok, és a bíboros két őr gárdistáját arcon rúgom”, az már három tagból áll, vagyis három kockát ad.
     Közben készült egy hosszabb, teljesebb változat azt itt lehet megnézni: ideklikk.


 


Konkrét környezetű


Digital Shades


     Ez tulajdonképpen egy A4-es lapra ráfér, de van hozzá egy elmés hajtogatási technika, amivel tulajdonképpen egy füzetté áll össze. Könnyed, egy alkalmas cyberpunk (kibercsöves?) játékokhoz készült, tartalmazza a miniatűr szabályokat (karakteralkotás, próba, harc), a borítót, a hajtogatási technikát, jogi szöveget, a képességek ismertetését (egylistás képességfelosztást használ, nincs külön főjellemző és jártasság), sőt még a karaterlapot is!
     A játék magyar nyelvű változatának letöltése: ideklikk.


 


Ghost Echo


     Ebben a játékban a karaktereknek egyáltalán nincsenek jellemzőik, csak próbadobás van. A játékos elmondja, hogy mit szeretne tenni, megkeresi hogy melyik próbatípus illik hozzá legjobban, aztán először dob a sikerre, utána pedig dob a próbatípushoz tartozó veszély megvalósulására. Két A4-es oldalra elfér, az benne az érdekes, hogy a keretvilág is mennyire intuitívvá teszi a játékot, felsorol kategóriákat (Csapat, Többiek, Helyszínek, Lidércek, Zsákmány), amik alá mindenféle szavakat sorol fel, ezeket aztán úgy használhatja majd a KM, ahogy jónak érzi a történet alakulásától függően. Ebből az is kitűnik, hogy valójában maga a világot is a játék közben épül fel, különböző játékfolyamban eltérő dolgok is kiderülhetnek. A mindenféle összehordott fogalom mellett van még három színes kép, ami némi támpontot nyújt a világhoz (hangulatát és kinézetét illetően). Szóval az Into the Odd-hoz (és származékaihoz) hasonlóan ez a játék is csak feldob némi alapot, a világ kibomlása játék közben a történesek által jön létre.
     A játék letöltése: ideklikk.


 


Höp-Höpp!


     A jelenkorban játszódik, melyek kalandjainak bringás “vitézek” a főhősei. Egy hatoldalú kocka kell hozzá és tíz, tágan értelmezett képesség van benne. Saját alkotmányom, egy bringamániás barátom szülinapjára írtam nagyjából egy nap alatt. Nem sikerült teljesen befejezni, de azért szerintem elég jól sikerült.
     A játék letöltése: ideklikk.


 


Into the Odd


     Ha nagyon lecsupaszítom, akkor ez is egy a sok OSR játék közül, viszont egy korai iparosodáskori fantazi környezetben játszódik. A játék zsánere tetszik, a szabályrendszer nem, főleg az automata támadási találat miatt. A Ghost Echoes-hoz hasonlóan ez a játék is (és feldolgozásai is) arra épülnek, hogy a világról csak egy alapot mutat meg, azt is vázlatos benyomásokban (néhány kép, mindenféle holmi felsorolása karakteralkotásnál, ilyesmi). Adott Bastion (Bástya) városa, a karakterek innen indulnak kalandozni a város határain túlra, ahol bármi megtörténhet és meg is fog. Kicsit olyan, mintha megfordítanánk a Piknik az árokparton kisregényt. Ott van egy szokványos világ, amiben kicsit és elhatárolt Zónák jöttek létre, amikben mindenféle ismeretlen hatások, jelenségek és tárgyak vannak, ebben a játékban viszont szinte csak Bástya városa rendezett és a városon túli összes többi terület minden egy hatalmas “Zóna”. Abban a Zóna van körbekerítve, ebben a város. Ja, és ebben is furcsa “ereklyék” után kutatnak a karakterek (sztalkerek?).
     A szabályrendszere elég halálos. Van három főjellemző, amik adnak egy felületes benyomást a karakter képességeit illetőne, és elsősorban csak mentődobásokra használatosak. Kezdetben minden karakter kap D6 kitartás pontot, persze ez nőhet szintlépésekkor. Ha megéli. Csekély az esély. Ami érdekes, viszont határozottan hülyeségnek tartom, hogy a harc úgy van megoldva, hogy minden támadás automatikusan sikerül, csak sebzésre kell dobni. Ettől még halálosabbá válik a játék, de ez nem csak logikátlan, de játékélmény szempontjából is tök hülyeségnek tartom. Persze ezt könnyű házi szabállyal kicsiszolni, de mivel a minimalista szabályok nem fűződnek össze a világgal, ezért egyszerűbbnek tartom lecserélni teszem azt a hasonló, szintén egyszerű, de mégis használhatóbb a The Black Hack, a Rats in the Walls vagy az Adventurers! szabályaira.
     A teljes játék 48 oldalas, talán nem lehetne minijátéknak nevezni, de amit találtam a neten az csak nettó 9 oldal példajátékkal együtt. (A később kiadott “remastered” változat nagyon bizarr és művészi kinézetű, de nekem nem tetszik.)
     Ajánlott könyvek, filmek: Az expedíció (eredeti címe Annihilation); Made in Abyss (14 részes japán rajzfilmsorozat); Piknik az árokparton (Arkagyij és Borisz Sztrugackij); Sztalker (Andrej Tarkovszkij)


Néhány feldolgozása:
     Blades into the Odd: Ez a Blades in the Dark világának feldolgozása.
     Electric Bastionland: Ez az Into the Odd világának a jövője, aminek a megjelenése inkább a 20. század legelejének városi miliőjét idézi meg a képek alapján, és mint a címből is kitűnik, már van villamosság is. Valamint száznál több “bukott pályafutást” is tartalmaz, amik nem tartalmaznak leírást, csak egy illusztráció és néhány fura információ nyújt némi sugallatot, hogy mit jelenthet. Ezt is az eredeti játék szerzője készítette, szerintem sokkal izgalmasabb annál.
     Into the Jungle: Tulajdonképpen egy OSR stílusú játék áthelyezve a vietnámi háborúba.
     Screams Among the Stars: Keményvonalas űrutazós szkifi zsánerhez van igazítva. Ha az Into the Odd a D&D-nek lepárlása, akkor ez a Hostile játéké és ihletadóié (Alien, Gyilkos bolygó, Napfény, Event Horizon, 2001 Űrodüsszeia, Solaris, stb.).


 


Lady Blackbird


     A játékszabályok úgy van megtervezve, hogy a metapontokat aktívan használja a játékos, ezen keresztül érve el, hogy a játékos a karaktere jelleméhez, mozgatórugóinak megfelelően irányítsa. Próbadobásnál dobni kell egy kockával (D6), de további jellemzők plusz kockákat adhatnak. A kockák értékei nem adódnak össze, hanem sikerszámlálósak. Ez a játék is számértek nélküli, szabad megfogalmazású leírókat használ. A szereplők meghatározott mennyiségű leírót választhat, ezen kívül néhány jellemvonást (“kulcsot”) és egyedi képességet. A jellemvonásnak megfelelő viselkedés metapontokat ad, az egyedi képesség pedig játékalkalmanként egyszeri lehetőségeket.
     A játékvilág olyan, mintha a Serenity film világát és főszereplőit vegyítené a gőzpunk látványvilágával és némi fantazival (vagy hát legalábbis nekem így jött le). Egy űrhajó legénységét alakítják a játékosok, és bár nagyjából meghatározott karaktereket ad (némi választási lehetőséggel), de van opció saját karakter kidolgozására is.
     Sokakat megihletett ez a játék, ebből is egy csomó feldolgozás készült.
     A játék magyar nyelvű változatának letöltése: ideklikk.


 


Lasers & Feelings


     Egyetlen oldalból álló játék, ami tulajdonképpen (valószínűleg) a Star Trek világának ihletéséből készült. A karaktereknek egyetlen értékük van, a cselekvésüktől függően kell alá vagy fölé dobniuk a kockával (1-3 darab D6, sikerszámolós). Adnak egy nyúlfarknyi alapszituációt, és van benne mini kalandgenerátor is.
     Ez a játék is sokakat megihletett, ebből is készült egy raklapnyi feldolgozás, változatos alapszituációra. A játék magyar nyelvű változatának letöltéshez ideklikk.


 


Rats in the Walls


     Főleg a Lovecraft írásai által ihletett horrorjáték, a Kalandhorizont kiadó jóvoltából magyarul is megvásárolható. A karaktereknek lehet választani hivatást (melyeknek vannak egyedi képességei) és plusz egyedi képességet is. Ismertetnek benne egyedi “álomvilágolat”, sajátos varázslatokat, “Véneket” (melyekről nem tudni, hogy valódi entitások-e vagy emberi képzetek) és hozzájuk társuló példa kultuszokat (melyeknek rögtön van középkorias, jelenkori és scifi-szerű változatai). Szerintem erősen ajánlott a beszerzése. Én például gondolkodok egy olyan variáción, amiben a Csillagok Háborúja világához van igazítva ez a játék, ahol például a dzsedik (és hasonlók) különböző Vének kultuszai ellen nyomoznak és küzdenek…
     Minden karakternek van öt főjellemzője (Izom, Ügyesség, Erőszak, Ész, Jelenlét), Kitartás és Lelkierő pontjai, választhat egy hivatást és egy egyediséget. Később szerezhet ezek mellé további különleges képességeket, kapcsolatokat és spéci tárgyat. A szabályok az Apocalypse Engine-re épülnek, a próba főjellemző + 2D6.


 


The Black Hack


     Ez is egy OSR játék. A szereplő a D&D-ből ismert hat főjellemzőt használja, próbadobásnál D20-szal kell valamelyik értéke alá dobni. Csak a játékosok gurítanak próbát, a KM legfeljebb csak sebzést. Vannak kasztok és tapasztalati szintek, különböző fajok nincsenek. Szintlépéskor nőhetnek a főjellemzők értékei (szintén próbadobáson múlik) és a Kitartás Pontok. Tömörítve vannak benne a varázslatok, a szörnyek, a harc és mindenféle feltétlenül fontos szabály. Ez a játék is sokakat megihletett, mindenféle zsánerű feldolgozások születtek hozzá. Készült egy jóval hosszabb második kiadás is, ezt azonban nem olvastam át alaposabban, nem tudom, hogy sikerült.
     A játék magyar nyelvű változatának letöltése: ideklikk.


 


Those Cold Mountains


     Az első világháborúban az Osztrák-Magyar Monarchiájának vesztett frontról menekülő bakáinak rémisztő viszontagságait játszhatjuk el benne. Elég zorall hangulatú, a túlélés valószínűsége meglehetősen kicsi. Kezdetben (átlagosan elosztott főjellemző értékkel) jelentős valószínűsége a próbák sikerének, de az elszenvedett sérülések levonást adnak, és lassanként (vagy nem is annyira lassan) egyre cudarabb az esély (2D6-tal kell gurítani).
     A játékot az itch.io oldalról lehet letölteni: ideklikk.


 


World of Dungeons


     Az Apocalypse Engine és a D&D keveréke. Vannak kasztok, a klasszikus hat főjellemző, képzettségek (érték nélkül, ha van, akkor előnyös próbát lehet dobni), egyedi kaszttól függő egyedi képességek, tapasztalati szintek és növekvő kitartás pont, eszközök, bérencek és árak, meg egy elnagyolt varázslási “rendszer”. Ennek is előnye, hogy másokat is megihletett, és készítettek belőle variánsokat:
     Advanced World of Dungeons: Továbbírták az alapjátékot és hozzácsapták a Streets of Marienburg mágiarendszerét (lásd később).
     Ghost Lines: Ugyanabban a világban játszhatunk, mint a Blades in Darknessben, de egy teljesen másik aspektusban, nem Doskvol városának bűnözőit alakíthatjuk benne, hanem a városok közt közlekedő vonatjáratokon ténykedő kísértetvadászokat (kicsi Ghostbusters ihletettségű).
     Phasers&Photons: A Star Trek világának feldolgozása.
     Regiment: Egy katonai szakasz tagjait alakítják a játékosok, erősen taktikai jellegű játék. Két változata van, az egyik a második világháborúra készült, a másik pedig az Alien filmekhez. Plusz van egy mini kiegészítője, amivel Amerika Kapitányt is alakíthatja az egyik játékos.
     Rovers: A Traveller űrutazós scifijének feldolgozása. Űrhajót is alkothatunk, meg bolygógenerátor is van hozzá.
     Star Worlds: A Csillagok Háborúja világának feldolgozása. Vannak benne tapasztalati szintek, de változtattak a szintlépés módszerén, nem a “harácsolásra” épít, hanem a metapontok költésére. (Letöltéshez: ideklikk.)
     Streets of Marienburg: A Warhammer Fantasy világának feldolgozása, továbbgondolták a mágiarendszert is, többféle használati módszer van. (Letöltéshez: ideklikk.)
     World of Shadows: A Shadowrun világának feldolgozása. Nem túl kreatív, épphogy csak alakítottak az eredetin.
     World of Vault-Tec: A Fallout világának feldolgozása.


 


 


 


 


Tovább az eredeti oldalra!
0 Hozzászólás:
Legyél te az első hozzászóló!
Hozzászólás írásához be kell jelentkezni: