Loading...

Free Music!

Free Music! / 2024. március 17., vasárnap

Ledobta az atombombát a Tik-Tok a zenei háborúban

Lassan több, mint másfél hónapja robbant ki a globális zeneipar évek ( sőt talán egy évtized) óta legnagyobb összefeszülése a Tik-Tok és a Universal Music között. A felek  álláspontja azonban (egyelőre?) nem hogy közeledett volna egymáshoz, inkább, mintha távolodnának és tovább eszkalálódna a vita.   


Bizonyosan nem mutat a megállapodás irányába, hogy a Tik-Tok immáron 163 országban tette elérhetővé a hozzáadás a zenei alkalmazáshoz opciót, melynek segítségével bármilyen a Tik-Tok- ban hallott zenei tartalmat hozzáadhatunk a Tik-Tok saját streaming zenei szolgáltatásához.  ( azon országokban ahol elérhető)


tiktok_mobile2_2.jpeg


A Bytendance ( a Tik-Tok tulajdonosa) számára természetesen a fő cél, a sajt streaming zenei alkalmazás felé való forgalom terelés, de ennek ellenére maga  a funkció a többi meghatározó streaming audio szolgáltatáshoz is elérhető, azaz a Spotify vagy  az Apple Music felhasználók is el tudják menteni a számokat, de számunkra a folyamat bonyolultabb és több lépésből álló lesz.   


A lépés, azokban az országokban, ahol a Bytendance már jelen van audio streaming szolgáltatásával, ott egyértelműen  annak erősítését célozhatja. De a lépés igazi célja nem ez!  Sokkal inkább egy újabb funkciót bevezetni az alkalmazásba, ahol fájóan megjelenik a Universal tartalmak hiánya.  


 Mindezzel párhuzamosan a Universal sem tétlenkedik.  A Tik-Tok.-al érvényben levő szerződése alapján február eleje óta mintegy 37 ezer(!!) kérelmet nyújtott be Tik-Tok videók eltávolítására azért, mert azok Universal Music zenét tartalmaztak. A legtöbb ilyen videó az audio tartalmat módosította.. felgyorsította, lelassította stb. A kérés összesen, 120 millió videót érintett, azaz 120 millió Tik-Tok videó alól tűnt el emiatt a lépés miatt a zene!


Felmérések szerint ez, azaz a módosított zenei tartalmak a Tik-Tok zenék több, mint harmadát teszik ki,az összes Tik-Tok videó  85%-a pedig tartalmaz zenéket is. Évente 8-9 miliárd videót töltenek fel a kínai közösségi szolgáltatásba, ami azt jelenti évente közel 3 milliárd videó tartalmaz módosított zenei tartalmakat!  Ha ezt veszük alapul, akkor a Universal által érintett 120 millió videó elenyésző mértékű…


Ezek a videók ugyanakkor feltölthetőek voltak, azaz átmentek a Tik-Tok ellenőrző algoritmusán ( mivel nem egyeztek teljesen semmilyen az adatbázisban szereplő tartalommal) A Tik-Tok-Universal csörte értelmében ugyanakkor mintegy 3 millió dal esetében ennyiben egy Tik-Tok videó közűlük használna zenét, akkor az nem is feltölthető!









Egy döntés ami mindent megváltoztathat


A kínai cég ugyanakkor egy a Universal vitánál sokkal-sokkal nagyobb problémával is kénytelen szembenézni.  Ez pedig az Egyesült Államok-beli működésének betiltása. Ha valakinek ismerősen hangzik mindez, az nem véletlen, Donald Trump elnökségének végén szerette volna betiltatni a kínai céget a tengerentúlon.   A kínai cég  (joggal) hihette azt, hogy Trump távozásával ez a veszély közel nullára csökkent.



Megmenekülhetett a Tik-Tok


Napjainkban a zenei streaming szolgáltatások uralma ellenére egyre erősebben jelenik meg a zenei tartalom a közösségi szolgáltatásokban, elsősorban a chat szolgáltatásokban is. Ennek a piacnak a szinte egyeduralkodója a kínai Tik-Tok, a néhai Musical.ly hamvain felépült alkalmazás...





 


A napokban a felső házban kétpárti konszenzussal elfogadott törvényjavaslatot Biden elnök is alá fogja írni, az azonban kérdéses, hogy a szenátusban mi várható? Amennyiben ott is megszavazzák a törvényt, még az sem fog azonnali betiltást jelenteni.  Maga a javaslat ugyanis felszólítja a Tik-Tok tulajdonosát, hogy szüntettesse meg  tulajdonrészét  a Tik-Tok amerikai leányvállalatában vagy távolítsa el  cég tartalmait, szolgáltatásait a tengerentúli alkalmazásboltokból.



A helyzet az elmúlt 6 hétben semmivel sem vált egyszerűbbé. Az ilyen jellegű viták túlnyomó  többsége  el sem jut a tényleges lépésig ( pl. tartalomlevétel), arra meg pláne nem volt még példa, hogy mindkét fél egyfajta chicken game-t játszva, a másik teljes kapitulálására játsszon.


A Universal abban a hitben van, hogy tartalmainak hiánya, előbb vagy utóbb jelentkezik majd a Tik-Tok népszerűségében is. Lehet, ez a stratégia igaz is lesz, hiszen a februári adatok alapján a Tik-Tok felhasználói elkötelezettsége régiótól függően 3-6%-al csökkent.  


A Tik-Tok számára a  másik nagy veszélyt az jelenti,jelenteti, hogyha más kiadók is követnék a Universal Music-ot. Erre egyelőre minimális az esély. A Universal Music  ( és amúgy minden kiadó ) számára a legnagyobb veszélyt az jelenti, hogy minden jel szerint a kínai cég sokkal előrébb tart  mesterséges intelligencia alapú megoldásával, mint ahogyan azt bárki gondolta eddig.  Mindez pedig jelentheti azt, hogy az az egyenlet, amelyben eddig minden iparági szereplő gondolkodott, és amelyben a szolgáltatók és a kiadók  más és más okból, de egymásra voltak utalva, már rövid távon sem biztos, hogy igaz.tiktok_mobile2_2.jpeg


 


Tovább az eredeti oldalra!
0 Hozzászólás:
Legyél te az első hozzászóló!
Hozzászólás írásához be kell jelentkezni: