Joustra Express Europe teherautó
Akik régóta követik a blogot azok tisztában vannak vele, hogy az európai gyártók közül az egyik kedvencem a francia Joustra.
Bár én gyerekként a 80-as években találkoztam elsőként a játékaikkal, de már akkor is elvarázsoltak és ha akkor tudtak volna, hogy egy-két évtizeddel korábban milyen játékokat gyártottak akkor egészen biztosan már jóval hamarabb is a cég rajongója lettem volna.
A Joustra céget 1934-ben alapította Paul és Andrew Kosmann Strasbourgban (a cég eredeti logóján a strasbourgi székesegyház látható). A Kosmann testvérek azzal a céllal hozták létre a gyárat, hogy elérhető áron tudjanak a francia fiatalságnak játékokat készíteni.
Ehhez segítségükre volt Wilhelm Marx, aki a fémmegmunkálás területén nagyon otthonosan mozgott.
A gyártás elindult, azonban a háború útját állta a fejlődésnek. Szerencsére a Joustra gépeit elrejtették és ennek köszönhetően a háború befejezésével szinte azonnal elindulhatott a gyártás és meg érkezett a várt fellendülés is. A Joustra olcsó és ötletes játékai azonnal hatalmas sikerré váltak.
Olyan játékok készültek a francia gyártónál mint az Auto Miracle sorozat, ami annyira forradalmi volt a maga idejében, hogy a Joustrát nem engedték be a Nürnbergben megrendezésre kerülő játékkiállításra sem.
A 60-as években a Joustra már európában piacvezetőnek számított és több mint 200 féle játékot gyártott, amelyek között megtalálhatóak voltak a felhúzós, a lendkerekes és az elemes játékok is.
A 60-as években a játékok gyártásánál feltűnt a műanyag, ami biztonságosabb volt a gyerekek számára.
Bár a globalizáció még messze volt, a Jousta azért törekedett az együttműködésre más gyártókkal, így többek között a Gamával és a Bandaijal is cseréltek gépeket.
Ennek a cserének volt köszönhetően a Joustra Cadillac vagy a Citroen DS is.
A 70-es években a gyártó a távirányítós játékokra szentel nagyon sok figyelmet, amelyek között már RC játékok is megtalálhatóak, valamint törekszik új típusok bevonására is. Így készül el többek között a Joustra Ligier JS2 vagy a Joustra Cotière hajó is.
A sikerek azonban szépen lecsengtek a 80-as évek végére és ennek köszönhetően a felvásárlás is elkerülhetetlen volt a Joustra történetében. A cég 1999-ben kerül a Heller birtokába, akik kicsit letisztítják a portfóliót és inkább a tudományos és kísérletező játékok irányába fordítják a céget.
A Joustra szerencsére nem tűnt el teljesen, hiszen most is lehet még a játékaikkal találkozni a boltok polcain.
A ma bemutatásra kerülő játék ahogy utánanéztem a 60-as évek végén került a boltok polcaira és több változatban, eltérő festésekkel volt megvásárolható.
A teherautó készült hátsó ajtóval rendelkező változatban piros és fehér színben, valamint hátsó és oldalsó ajtóval rendelkező változatban piros-fehér-arany színkombinációban.
A játék teherautó teljes egészében lemezből került kialakításra és a hajtásról egy belül elhelyezett óraműves szerkezet gondoskodott.
Mivel nekem a harmadik változat van meg a gyűjteményben, így a bemutató is erre a típusra szorítkozik majd.
A teherautó viszonylag nagy méretű és elég nehéz is a lemezeknek köszönhetően. Ami elsőre szembetűnik az a dekoráció. A teherautó felső része fehér színt kapott, míg az alsó rész pirosat és a két színt egy arany színű csík választja el egymástól.
A teherautón felirattal is találkozhattak a gyerekek, mégpedig az Express Europe virított az autó két oldalán és elején. Ezen kívül az abban az időben használt Joustra logó is felkerült az autó elejére és hátuljára is. Ezen kívül is igyekeztek a franciák a dekorációnál a maximumot nyújtani, aminek köszönhetően a lámpák, a hűtőrács is megjelenik festve a karosszérián.
Ami igazi érdekessége a játéknak az a két zárható ajtó. Igen, nem tévedés. A két lemezből készült ajtón még zárakat is elhelyeztek, így a gyerekek kedvük szerint akár a rakodást követően be is tudták biztonságosan zárni az ajtókat.
A hátsó két szárnyú ajtóban nincs igazából semmi érdekes, de az oldalsó annál különlegesebb. Ennek az oka pedig az, hogy az oldalsó ajtót kinyitva bent egy padhoz hasonló lemez látható, ami ráadásul mozgatható is. A lemezt ki lehet hajtani az autón kívülre és így lényegében lépcsőként funkcionált.
A teherautó alapvetően zárt, de az ajtókon keresztül remekül be lehet látni a raktérbe, míg az első belátást a fülke részen elhelyezett ablakok biztosítják. Mivel be lehet látni a fülkébe, így a Joustránál némi figyelmet fordítottak a fülke belsejének kidolgozására is. Ennek köszönhetően a gyerekek egy sofőrt láthattak a fülkében, akit a franciák szintén lemezből készítettek el.
A játék alváza is lemezből készült és fekete festést kapott. Az óraműves szerkezet a hátsó tengelyre került és ennek megfelelően a felhúzó kulcs is a hátsó tengelynél kapott helyet, de ennél a játéknál nem levehető kulccsal találkozhattak a gyerekek, hanem egy fixen felhelyezettel, aminek nagy előnye volt hogy nem lehetett elveszíteni.
A futómű viszonylag egyszerű. Két tengelyen lettek elhelyezve a műanyag felnis kerekek, amelyekre dísztárcsa és valódi gumiabroncs került.
Összességében egy nagyon klassz játék, ami nekem nagyon tetszik. A jármű hűen adja vissza a 60-as évek végének teherautóit.
A játék alapvetően nem működött amikor hozzám került, aminek a legkomolyabb oka az idő vas foga volt. Szerencsére viszonylag egyszerűen egy kis mozgatással és kenéssel rendbe lehetett hozni a szoruló óraműves szerkezetet és a teherautó ezt követően ismét régi sebességével száguldott végig nálam a lakáson.
A többi játékhoz hasonlóan a Joustra Express Europe-al is találkozhattok majd reményeim szerint élőben, de amíg nem tudom megmutatni nektek ezt a kincset, addig jönnek a megszokott fényképek ezúttal is.
RÉGI JÁTÉKOD VAN? NE DOBD KI! NE ADD EGY NEPPERNEK! TUDD INKÁBB JÓ HELYEN, AHOL MEGŐRZIK ÉS VIGYÁZNAK RÁ!
Kövesd munkámat a Facebookon és a többi közösségi oldalon! Ha szeretnél segíteni anyagilag, akkor itt teheted meg, ha játékokat szeretnél felajánlani a leendő múzeumba, akkor a tamas.laposa70@gmail.com címre küldj üzenetet és megbeszéljük a részleteket!
0 Hozzászólás:
Legyél te az első hozzászóló!
Hozzászólás írásához be kell jelentkezni: