Immerzív internet
Mi történik 2024-ben az internettel, milyen irányból változik a statikus honlapokból a közösségi média, valamint a mobil web jóvoltából egyre dinamikusabbá váló közeg?
Bernard Marr jövőkutató szerint a fejlett képtechnológiákkal létrehozott vizuális anyagok, a folyamatosan megosztott interakciók és együttműködések, az ezeket támogató technikák, például a kiterjesztett és a virtuális valóság (AR és VR) együttes hatására alakul ki az állandóan változó internet következő evolúciós állapota, az immerzív web. Elvileg metaverzumnak is nevezhetjük, a rárakódott és tovatűnt hype miatt viszont Marr nem szereti a kifejezést.
2024-ben elsősorban a generatív mesterséges intelligencia (MI), a multiszenzorikus technológiák, az AR és a VR konvergenciája a kevert valóságban, az erőteljesebb, sokoldalúbb, egyben könnyebb eszközök fogják alakítani az immerzív internetet.
Az MI a környezet, a digitális világok, a chatbotoktól az élethű figurákig, az azokat benépesítő karakterek kialakításában játszhat kulcsszerepet. A multiszenzorikus technológiák a haptikus kesztyűktől az egésztestes high-tech ruhákig, az eredményesen még nem szimulált érzetekig, például a szaglásig, tág spektrumon gyorsan fejlődő megoldások összessége. Az AR és a VR együttes használata az élő koncertektől a digitális ikrekig, rengeteg lehetőséggel, köztük a kettőt keverő közegekkel kecsegtet. Eszközszinten a Metától az Apple-ig több nagy cégtől számíthatunk újdonságokra (Quest 3, Apple AR-szemüveg stb.).
Milyen következményekkel jár mindez?
A tréningeket – a játék és szórakozás után legelterjedtebb VR- és AR-hasznosulások – immerzív virtuális tanulókörnyezetekkel egyre tökéletesebbé alakítják. Az interfészek és a felhasználói élmény minőségjavulásával, az on- és offline boltok összekeveredésével a kereskedelem tovább virtualizálódik. Csinosodnak az online együttműködésnek helyet adó platformok, a kevert valóság képminősége is jobb, mint a finom részleteket nehezen visszaadó videóchateké. A marketingtől az eladás utáni szolgáltatásokig, immerzívebbé válik a teljes fogyasztói élmény, és mint az online történelemben mindig, a szex és a pornó – különösen a bele- és alámerülést biztosító internetes terekkel – változatlanul a fejlődés meghatározó driverei közé fognak tartozni.
Az immerzív internet viszont csak akkor működhet rendeltetésszerűen, ha nem ellenséges, diszkriminatív és veszélyes közeg. 2024-ben eredményesebb biztonsági stratégiákat dolgoznak ki ezek csökkentésére.
0 Hozzászólás:
Legyél te az első hozzászóló!
Hozzászólás írásához be kell jelentkezni: