Hiába van heti százezer fuvarja a Waymo önvezető taxijainak, mégsem termel profitot a cég
A versenytársak döcögnek, a Google tulajdonában lévő Waymo robottaxi-szolgáltatás viszont szárnyal, uralja a szektort. Augusztusi adatok alapján százezernél több volt a fizetős heti fuvar. Sok város még nem élvezheti az áldást, egyelőre csak San Francisco, Los Angeles és az arizonai Phoenix egyes negyedeiben vehetők igénybe a teljesen autonóm, speciálisan felszerelt Jaguar SUV-ok (utcai terepjárók).
A számok komoly növekedést mutatnak. Augusztusban kétszer annyian taxiztak önvezető járművön, mint májusban. Úgy tűnik, felvirágzóban az amerikai piac, ami jelenleg szinte csak egyetlen szereplőből, a Waymoból áll.
Szépséghiba, hogy terebélyesedő ügyfélköre ellenére, a cég még mindig nem nyereséges. A Google a Waymo-t is magába foglaló kísérleti részlege 2024 elején kb. kétmilliárd dollár működési veszteséget könyvelt el. A veszteség elsőszámú oka a Waymo volt.
Gondoljunk bele: van egy feltörekvő, ígéretes iparág, de még a mindent letaroló vállalat is mínuszban van. Kijózanító tény, jelezve, mennyire rögös a nyereségesség felé vezető út, már ha egyáltalán eljutunk addig, és nem bizonyul hamarabb zsákutcának az egész.
A veszteség mértéke nyilván a szektor alaptermészetéből adódik: ha irdatlan pénzeket invesztálunk egy technológiába, a veszteségek szintén irdatlanok lehetnek. Ha óriási pénzeket akarunk keresni, óriási befektetések kellenek hozzá, mert másként nem megy.
Nem robottaxi riválisaival (Uber, Lyft) szemben óriási hátrányban van a Waymo: saját járműveket kell szolgálatba állítania. Márpedig egy autonóm Jaguar nem olcsó, kb. százezer dollár az előállítás meg minden más, amíg kikerül San Francisco utcáira. A klasszikus fuvarmegosztóknál, Ubernél és a Lyftnél nincs ilyen probléma, mert a sofőrök saját járművüket használják.
A Waymo biztonsági statisztikái nagyon jók, de ennek ellenére kezelnie kell a technológiával szembeni általános tétovázást. A biztonságos üzemeltetés miatt részletes térképet készítenek városokról, frissítik és bővítik azokat, összességében sok pénzük és idejük elmegy rá. A terjeszkedés komoly kiadásokkal jár, de bizakodnak, hogy a fix kiadások idővel csökkenni fognak.
0 Hozzászólás:
Legyél te az első hozzászóló!
Hozzászólás írásához be kell jelentkezni: