Emberek megtámadására programozott, leláncolt robotkutyát állított ki egy japán művész
A tokiói Toda Hall és Konferenciateremben február huszonnegyedikén zárult csoportos kiállítás egyik darabja – Takayuki Todo Láncra kötött kutya dinamikája – felháborította a közönséget. A mű egyrészt gyorsan fejlődő technológiákkal kapcsolatos biztonsági kérdéseket vet fel, másrészt az egyre bonyolultabb ember-gép viszonyt vizsgálja.
A művész elmondta, hogy a zaklatott robottal a zaklatás lélektanára akarta felhívni a figyelmet, hogy mennyire sajnáljuk a zaklatott lényeket. Közben az emberi pszichológiával is kísérletezett.
„Úgy érzem, figyelembe kell venni azoknak a lélektanát, akik a bántalmazás, a szánalmas, a gusztustalan szavakkal reagáltak az ízléstelen kiállításra. Abban a pillanatban ugyanis élőlényként fogtuk fel ezt az ember által készített tárgyat” – magyarázza Todo.
Az installációban a kínai Unitree gyártó két robotkutya modellje szerepelt, mindkettőt falhoz láncolták, és képesek voltak lekövetni az emberi mozgásokat. Az egyik mozdulatlanul feküdt, a másik a biztonságos távolból, egy sárga szalag mögül figyelő nézők felé rohant, persze csak addig, ameddig a láncai engedték. A szalag a betartandó távolságra figyelmeztetett.
A lánc időnként a kutya teste köré tekeredett, a művész így próbálta változatossá tenni a gép mozgását, amivel a közönség szemében megerősítette a „bajba jutott állat” képzetet.
Egyes kommentek szerint a robotbemutató kíméletlenül emlékeztetett arra a világra, amelyben élünk, a gépek az emberi szenvedést tükrözték vissza. Szinte mindenki együtt érzett a kutyákkal.
Todo elmondta, hogy megijedt, amikor először olvasott a Boston Dynamics 2004-ben bemutatott Big Dogjáról, mert elképzelte róla, hogy embereket válogatás nélkül megölő fegyver. A Black Mirror tévésorozat 2017-es Metalhead epizódja tette széles körben ismertté az ötletet. Ma viszont már kevesen kételkednek abban, hogy robotok ember nélküli fegyverrendszerként is használhatók. Todo ezért igyekszik az ember-gép kapcsolat kevésbé vizsgált részeire fókuszálni műveiben.
Előző munkájában (SEER) egy humanoid robottal, tekintetet és arckifejezés kiváltotta érzelmi kapcsolatok lehetőségét tanulmányozta.
Egy másik művész, a lengyel-amerikai Agnieszka Pilat három Boston Dynamics robotja fél-autonóm módban négy hónapig festett a tavalyi Melbourne-i Triennálén.
0 Hozzászólás:
Legyél te az első hozzászóló!
Hozzászólás írásához be kell jelentkezni: