Loading...

Free Music!

Free Music! / 2023. május 1., hétfő

A streaming ( végre) a magyar zeneipart is átformálta

 A magyar zeneiparról legutóbb még pont a koronavírus járvány előtt írtunk utoljára. Akkor azt írtuk, hogy a streaming immáron a magyar zeneipart is elkezdte átformálni ( és talán ismét növekedési pályára állítani a zeneipari bevételeket.


music_streaming_apps.jpg


A koronavírus rengeteg területen formálta át átmenetileg vagy akár örökösen azt ahogyan szórakozunk, koncertre járunk, zenét hallgatunk. És úgy tűnik- Magyarország esetében-  a koronavírus járvány volt az a momentum amely véglegesen a streaming audio felé lökte el a zenefogyasztást.


mahasz_2000_2022.jpg


Amint az a lenti ábrán is látható, 2018 óta, az akor 2  milliárdos szinthez képest megháromszorozódtak a digitális bevételek a magyar piacon, amelyek 2022-ben immár  meghaladják a 6 milliárd forintot!


mahasz_digital_2022.jpgMagukon a digitális bevételeken belül a nagy nemzetközi piacokon megszokott  és látott tendenciák rajzolódnak ki a magyar piacon is. A digitális bevételek több, mint kétharmada a prémium, azaz előfizetés alap audio streaming szolgáltatásokból származik.  A különböző digitális letöltésekből szármaszó bevétele összesen sem érik el a száz millió forintot, azaz nyugodtan kijelenthető, hogy a hajdan az Apple által sikerre vitt modell, itthon lényegében eltűnt. Nem tűnt el, sőt igen meghatározó szerepet tölt ugyanakkor be a Youtube, amely a második legjelentősebb digitális bevételi forrás immáron


Mindeközben a fizikai értékesítés  ( CD, vinyl) alapvetően stagnált ( amit sok piac megirigyelhetne), azaz összességében a magyar zeneipari bevételek is emelkedésnek indultak. Olyannyira emelkedésnek indultak, hogy  2022-ben volumenében a magyar zeneipar bevételei immáron megközelítik a 2000-es évek előtti szinteket.


Ha az egyes szegmensek megoszlását nézzük, akkor egyre inkább a fejlett nemzetközi piacokhoz hasonló megoszlást láthatunk:


mahasz_share_2022.jpg


A bevételek túlnyomó részét- több, mint kétharmad-t a digitális  bevételek, azon belül is a streaming szolgáltatásokból származó bevételek adják.  A fizikai értékesítés volumene még mindig meghaladta az 1.5 milliárd forintot- ami viszont alig hatoda az évezred elején regisztrált, közel 10 milliárd forintos forgalomnak.    


2020-ez viszonyítva a fizikai adathordozók értékesítéséből származó bevételek  ugyan még nőni is tudtak kis mértékben, azonban teljesen más képet mutat, ha magukat a forgalmi adatokat is hozzávesszük a bevételi adatok mellé.  


mahasz_fizikai_2022.jpg


Látható, hogy a forgalom a CD-k esetében brutális mértékben, közel 50%-al csökkent, és immáron kevesebb, mint 500 ezer példányt értékesítettek az elmúlt évben.


És mi történt a Vinyl-el kérdezhetik sokan? A Vinly eladásokból származó bevételek  szépen növekedtek, 22%-al, ez elsősorban ugyanakkor az inflációs hatásdnak volt köszönhető,hiszen az eladott vynlek száma, ha kis mértékben is,de csökkent.


És hogy akkor összességében mit mondhatunk el , hogyan is állt a magyar zeneipar 2022 végén? Az biztosan, hogy jobban, mint a COVID előtt. A nagy, globális streaming szolgáltatások láthatóan átformálták azt, ahogyan zenei tartalmakat fogyasztunk, és ez a zeneipari bevételeken is érződik.  


Tovább az eredeti oldalra!
0 Hozzászólás:
Legyél te az első hozzászóló!
Hozzászólás írásához be kell jelentkezni: