Kinek a kompetencia mérés, kinek az emberiesség mérése nem jön be
Gulyás Gergely erős indulatokat szító ámokfutása mellé nem árt néhány ténnyel tisztában lenni, hogy mennyire álságos és valótlan a tavalyi kompetencia mérésről a kormány véleménye.
Először is tavaly volt az első digitális mérés. Érdemes ezt ízlelgetni. Ma már gyakorlatilag a gyerekek nagyon ritkán használnak számítógépet. Persze, informatika óra van. Csak tanár nincsen hozzá. A fővárosban még csak ismerik néhányan az eszközöket, akik megtanítják – akár a bekapcsolást is – a többieknek, ha nincsen éppen szaktanár. Azért gondoljunk bele, hogy vidéken, ahol évek óta nincsen informatikatanár, mennyire tudják használni a gyerekek az eszközöket. Teljesen mindegy, hogy roma-e, vagy sem. Eleve kevesebb az esélyük, hogy jó eredményük legyen.
A digitális átállásba a még meglevő pedagógusok se lettek beavatva. Egyszer csak kész, itt vagyunk. Gyakorló feladatok sehol. A tanárokat se készítették fel, hogy mit kell csinálni a mérés során. Lehet mondani, hogy ez is csak a szokásos egyeztetés hiánya.
Szintén fontos tapasztalat, a lefagyó, sokszor kilépő program. Sokszor előfordult, hogy lefagyott feladatmegoldás közben az eszköz. Így a jó eredményre képes gyerekek kifutottak az időből, és nem érték el a tőlük elvárható eredményt. Mindemellett, voltak gépek, amelyek a program futtatására is alkalmatlanok voltak. Elgondolkodtató, hogy kiket alkalmaznak folyamatosan az iskolai digitalizáció során, mert bár rengeteg pénz elfogyott, a programok silányak. Nyilván ezért is majd meglesz az elszámoltatás, javítva ezzel a korrupció elleni harcot, és meggyorsítva a brüsszeli pénzek érkezését az országba.
Nagyon fontos szakmai kérdés, hogy jó-e a digitalizáció az oktatásban, és mennyire? Ennek a fontosságába külön kell belemenni, mert mély szakmai és tudományos kérdéseket vet fel. Röviden: lehet, hogy a digitális mérésen a gyerek érzelmi elköteleződése és motivációja még alacsonyabb, mint papír alapon.
Az, hogy a kormány felelős a kialakult helyzetért el sem hangzott. Pedig a fenti körülmények megteremtés az ő felelőssége. A tanárhiány, az eszközhiány, és maga a digitális mérésre való felkészítés hiánya is. Folyamatos a felelősséghárítás, amihez még a rasszizmust is képes felhasználni a kormány. Ez minden hazai pedagógiai eszmével szembe megy, és elfogadhatatlan. Sőt szembe megy nem csak a keresztényi erkölccsel, de az emberiesség alapvető elvárásaival szemben is.
A szomorú, hogy nem csak, hogy le sem mond, de ki sem rúgják. Ebből látszik, hogy ez a kormány, és Orbán Viktor véleménye is.
0 Hozzászólás:
Legyél te az első hozzászóló!
Hozzászólás írásához be kell jelentkezni: