Világszínvonalú kiállítások a szomszédban
Ha már itthon megnéztük az aktuális kiállításokat, mint például a Szépművészeti Múzeum Renoir – A festő és modelljei, vagy akár a Magyar Nemzeti Galléria TechnoCool. Új irányok a kilencvenes évek magyar képzőművészetében (1989-2001) időszaki kiállításait, ha esetleg utunk Bécsbe vezetne mindenképp érdemes megtekinteni az Albertina Múzeum jelenlegi kiállításait.
Az Albertina Múzeum, melynek a Habsburgok legnagyobb lakópalotája ad helyet, Bécs belvárosában a Hofburg és a Bécsi Állami Operaház között található. Az Albertinában található a világ egyik legnagyobb grafikai gyűjteménye, melynek a gyűjtésébe Albert Kázmér szász–tescheni herceg kezdett bele a 18. században. A múzeum 1920-ig a Habsburgok kezében volt, majd az állam vette át az irányítást. Mára az Albertina állandó gyűjteményében találhatunk Monet, Picasso, Degas, Cézanne, Klimt, Modigliani, Kirchner képeket is.
A cikk az időszakos kiállításokat fogja részletezni, melyekből jelenleg négyet látogathatunk:
1. Michelangelo and Beyond (január 14-ig)
Az Albertina 2023-as évének nagyszabású kiállítása már csak pár napig látogatható, lehet mire kikerül a cikk már vége is, azonban a grafikák, rajzok egy része megtalálható az állandó Albertina kiállításon is, így, ha megtetszett mindenképp érdemes megtekinteni. A Michelangelo és követőinek a rajzait és test ábrázolásait bemutató kiállítás a történelmen átívelő, egészen a bécsi reneszánszig tat. A kiállítást nagyjából két részre lehet osztani, az első részben férfi aktokat láthatunk, a másodikban pedig a női test kerül előtérbe. A hangsúly elsősorban a kidolgozott, részletes anatómiai ábrázoláson van, melyek szemléltetéséhez szobrok is hozzájárulnak.
Michelangelo Buonarroti: Studies for the Lybian Sibyl, c. 1510/11. Kép forrása: Albertina Museum
A Michelangelo rajzok főként az első két terembe találhatóak, így mikor túllépjük azt, lehet olyan érzésünk, hogy a kiállítás mégsem Michelangeloról szól, csupán a nevével hirdették azt. Persze ez nem igaz, inkább rengeteg más világhírű művészektől kiállított rajzok vannak, így a többihez viszonyítva kevésnek tűnik, de az első két terem szinte teljesen az olasz művészre fókuszál.
Albrecht Dürer: Ádám és Éva, 1504. Kép forrása: Albertina Museum
2. Gottfried Helnwein: Reality and Fiction (február 11-ig)
A bécsi születésű művész, Gottfried Helnwein 75. születésnapjának alkalmából rendezett kiállítás betekintést nyújt Helnwein három évtizedes munkájába. Képei megdöbbentőek, témái az erőszak, háború, gyermekek. Az Albertinában bemutatott festményeken láthatjuk, hogy gyakran jelenít meg gyermekeket háborúban, védtelenül, sérülten, mely megtekintése komoly nyomot hagy a látogatókban, erőteljesen felkavaró. A festményei hiperrealisztikus stílusban készülnek, és a festő hírnevét az 1980-as években szerezte, mikor a náci Ausztriában a gyermekek ellen elkövetett bűnökre hívta fel a figyelmet provokatív módon.
Gottfried Helnwein: The Disasters of War 49, 2016. Kép forrása: Albertina Museum
3. Katharina Grosse: Why Three Tones Do Not Form a Triangle (április 1-ig)
Katharina Grosse német származású festőművész, korunk egyik legmeghatározóbb női művésze. Főként festékszóró pisztollyal készített műveiben a határok elmosódása, a színek keveredése, túlterjeszkedés, autonómia és szabadság jellemző. Nagy felületekre is szánja műveit és a formátlanság jellemzi őket. Nem szereti, ha műveit határok közé szorítják, a művészetének a lényege pont ez a határtalanság és szabadság. Az Albertinába az oszlopcsarnokot kapta meg, ahol festékszóróját megragadva festhette be a neki szánt felületeket.
Katharina Grosse: Why Three Tones Do Not Form a Triangle. Kép forrása: Albertina Museum
Nem csak a falakon túl, hanem anyagokon is túlfolyó művészet. Katharina Grosse Albertinában látható kiállítása egyedi alkalom, hiszen helyspecifikus. Tehát a kiállítás végével már nem lesz lehetőségünk ezen műveit látni a festőnek. Talán a címválasztás segít majd megérteni Grosse művészetét is, habár nem azért, mert lenne bármi köze a kiállításhoz. A művésznő szándékosan olyan címet választott mely nem írja le a kiállítást, hiszen nem szükséges közvetlen kapcsolatot keresni a cím és művek között, ahogy művek és művek között sem. Művészetének egyik fő motivációját pont ez a kihívás adta, mely a hagyományos felfogáson túli értelmet keresi.
4. Joel Sternfeld: American Prospects (április 28-ig)
Joel Sternfeld amerikai fényképész a New Color Photography mozgalom egyik úttörőjének képeit is láthatjuk a bécsi múzeumban. A munkáját leginkább az amerikai társadalom ellentmondásai jellemzik. Gyakran jelennek meg fényképein hétköznapi jelenetek mellett olyan társadalmat érintő problémák, mint a kizsákmányolás, vagy a globális klímaváltozás okozta károk. Központi szereplő a képein az amerikai táj, melynek segítségével próbálja a már említett ellentéteket is bemutatni.
Joel Sternfeld: McLean, Virginia, December 1978. Forrás: Albertina Museum
Mind a négy kiállítás betekintést enged a művészet egy-egy részterületére, talán ez a legizgalmasabb az Albertinába. Rengeteg stílust, festményeket, fotókat, műveket tekinthetünk meg, az emberi történelem minden időszakából és a lehető legérdekesebb, legváltozatosabb stílusokban. Mindenkinek ajánlom az Albertina meglátogatását, mind a négy, és az állandó kiállítás is egy belépőjegy árából látogatható.
0 Hozzászólás:
Legyél te az első hozzászóló!
Hozzászólás írásához be kell jelentkezni: