Sharon den Adel: "A művészi szabadság egy felbecsülhetetlen dolog!"
Szép eredményeket ért el már megjelenése első hetében a holland Within Temptation "Bleed Out" címre keresztelt vadonatúj sorlemeze.
A csapat már a covid-19 pandémia előtt a fejébe vette: főleg kislemezeket akarnak kiadni, szám szerint hét szerzeménnyel is jelentkeztek, mielőtt az album boltokba került.
Sharon den Adel, a zenekar fronthölgye mostanában igencsak közlékeny, legyen szó a mesterséges intelligenciáról vagy éppen a világ különböző részeit sújtó háborúkról. Ezúttal a Dark Divas kapta mikrofonvégre az énekesnőt, aki nemcsak az új korongról mesélt, de sok más témában is megosztotta véleményét.
Kiderült: a "Bleed Out" felvételei három évig tartottak.
Az első dal, amit felvettünk, az Entertain You" volt, 2020 elején, az utolsó dal pedig csak idén januárban került fel a lemezre. Tehát az albumot három év alatt raktuk össze. Sok minden történt a világban ez idő alatt. Nagyon jó érzés, amikor egy kislemezt azonnal kiadhatsz. A dalaink gyakran egy pillanat emlékművei, az aktuális eseményekhez kapcsolódnak, ezt pedig azonnal meg is oszthatjuk a rajongókkal, ami nagyon szuper dolog.
Éppen ezért bontottak szerződést eddigi kiadójuktól, akik barátsággal engedték útjára a csapatot. Sharon szerint így jóval több dolguk van, ugyanakkor a művészi szabadság, amit cserébe kaptak, felbecsülhetetlen.
A kiadóknál mások a feltételek. Vannak egyértelmű időkeretek, hogy mikor kell egy dalt kiadni, és mikor a jelenjen meg a következő album. A kiadók ráadásul nem csak egy zenekarral foglalkoznak, hanem sok különböző banda érdekeit kell szem előtt tartaniuk. Ezt természetesen megértjük, de számunkra fontos volt, hogy a saját tempónkban dolgozhassunk. Úgy, ahogy nekünk jó. De a kezdő zenekaroknak ezt nem ajánlanám. Mi 26 év után azért mertük ezt meglépni, mert kinőttük ezt a rendszert.
A "Bleed Out" tele van a társadalmat és a politikát érintő témákkal, Sharon pedig korábban elmondta: mindig el fogja mondani a véleményét, legyen szó bármiről. Ennek ellenére nem hisz abban, hogy egy művésznek különböző álláspontok mellett kell elköteleződnie.
Nem hiszem, hogy egy művésznek politizálnia kell. De mi úgy döntöttünk, hogy megtesszük. Mindig is érdekeltek minket a politika, noha egy kicsit féltünk is attól, hogy ezt beillesszük a munkásságunkba. Mert legyünk őszinték: ez olyan, mint egy aknamezőn sétálni. Annyi mindent félre lehet érteni, ha a politkáról ejtesz szót. Sok művész és rajongó is azt mondja, hogy egy zenésznek nem szabad a politikáról beszélnie. Nekünk viszont ez így van rendjén. Így működik a demokrácia: meg tudunk állapodni abban, ha nem értünk egyet valamiben.
Ha viszont Oroszországban működnénk, nem lenne lehetőségünk ilyen nyíltan kifejezni a véleményünket, vagy más olyan országban, ahol diktatúra uralkodik. Ott nincs erre lehetőség. A dalszövegeinkben pedig azért politizálunk, mert frusztrál és elszomorít minket, ami a világunkban történik, és megvan a szabadságunk, hogy ezt megtehessük. Mi egy szabad, demokratikus országban nőttünk fel, de a demokrácia veszélyben van, Európa minden részén, és ez aggodalomra ad okot! Ha Ukrajna elveszíti a háborút Oroszországgal szemben, akkor egy újabb ország lesz a világon, ahol a demokrácia meghal.
- fejtegette igencsak határozott véleményét az énekesnő, aki mesélt egy kicsit a lemezen hallható Cyanide Love című dalukról, amelyben német nyelvű sorok is hallhatók. Egy gyermeki hang az átvezetéseknél a következőt ismételgeti: "Nem hallottam semmit. Nem fogok beszélni." De mire is utal ez?
Maga a dal a herszoni (Ukrajna) ellenállásról szól, és először ukrán hangot akartunk, de végül a német mellett döntöttünk, mert nem hangzott annyira jól ukránul, de még hollandul sem.
Az együttes 27 éve aktív, a kezdeti gótikus-szimfonikus hangzástól fokozatosan eltávolodva a modern hangzásnál kötöttek ki, és rengeteget turnéznak. Hogyan tudja magát motiválni a csapat?
Sharon:
Egyszerre szeretem és utálom ezt. A turnék előtt már két héttel gyomorfájásom van, ugyanis olyan ember vagyok, aki nehezen viseli a változásokat. De amikor már úton vagyunk, imádom! Utána két hetembe telik, mire újra a régi leszek. (nevet) A turnén minden nap tapsot kapsz, könnyen az az érzésed támad, hogy te vagy a legnagyobb. Otthon más a helyzet: ott nem vagy sztár, nem kapsz tapsolnak neked, és ez jó dolog. Hazamenni nagyon fontos számomra, mert ez tart a szilárd talajon.
El tudom képzelni, hogy milyen lehet a turnézás utáni időszak azoknak a művészeknek, akiknek nincs családjuk, milyen nehéz lehet, hiszen nincs meg ez az egyensúly a hírnév és a mindennapi élet között. Azt hiszem, ha túl sokáig vagy turnén, könnyen nárcisztikussá válhatsz. Ez nagyon intenzív - pozitív és negatív értelemben egyaránt. Szeretem, amit csinálok. De mint minden hivatásnak, ennek is vannak előnyei és hátrányai. Már alig várom a következő turnét.
0 Hozzászólás:
Legyél te az első hozzászóló!
Hozzászólás írásához be kell jelentkezni: